צב השעה: עונת ההטלה של נקבות צבי הים בחופי ישראל החלה (מאי - אוגוסט), ובתקופה זו הן עולות לחוף, חופרות קינים, מטילות ביצים ושבות אל הים. הן מותירות אחריהן עקבות ברורות בחול, והעקבות מסייעות לפקחי רשות הטבע והגנים שהוכשרו לכך - לאתר את הקינים ולהצילם.
1 צפייה בגלריה
מינים בסכנת הכחדה
מינים בסכנת הכחדה
מינים בסכנת הכחדה
( צילום: עמית לבקוב, רשות הטבע והגנים)
בעיריית הרצליה פרסמו הנחיות לציבור הרוחצים בים:
פוקחים עיניים ומזהים את העקבות, לא מטשטשים את העקבות ולא דורכים עליהן, לא מחפשים את הקן ולא נגעים בו ומדווחים מיד למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*.
ברשות הטבע והגנים מחדדים את הכללים: "צבי ים חומים (CARETTA) וצבי ים ירוקים (CHELONIA MYDAS) מגיעים לחופי ישראל כדי להטיל את ביציהן בקינים על החוף. שני מיני הצבים נמצאים בסכנת הכחדה בים התיכון ומוגנים ע"פ חוק.
עונת ההטלה של צבי הים מתחילה במאי ונמשכת עד אוגוסט. במהלך עונת ההטלה חשוב מאוד לשמור על כללי התנהגות, על מנת להגן על צבות הים שעולות אל החוף, על הקינים (והביצים שבתוכם) וכמובן, על הצבונים הקטנים שיבקעו לבסוף ויעשו את דרכם אל הים.
יש לשמור על הכללים הבאים:
תאורה על החוף במהלך הלילה מפריעה לצבים ולצבונים שבוקעים מהביצים. חשוב לצמצם שימוש בתאורה ואור על החופים.
יש להימנע מנוכחות בחוף במהלך הלילה. ואם אתם כבר שם, אז חשוב לשמור על השקט, לא להבעיר מדורות, לא להשמיע מוזיקה חזקה ולצמצם את השימוש בתאורה למינימום האפשרי.
אשפה מהווה מכשול עבור צבי-ים ולפעמים אפילו מלכודת.
איסור נהיגה בחוף. הרכבים מותירים אחריהם שקעים וחריצים בחול שמהווים מכשול לצבים. רכב שנוסע על החוף עלול לפגוע בקן ביצים שהטילה צבת ים.
וכמובן, אם ראיתם צב ים על החוף, אנא אל תפריעו לצב. אל תאירו בפנסים ואל תצלמו את הצב באמצעות פלאש. אם נתקלתם בקן, אסור לחפור אל תוך הקן – פגיעה בקן תפגע בסיכויי הביצים לבקוע.
אם נתקלתם בצבת ים שעלתה להטיל ביצים על החוף, בקן או בצב ים על החוף, אנא התקשרו ל-3639* ודווחו".