מרגש: השבוע הגיעה דינה הוכמן כנרית מהאופרה הישראלית לביתה של ניצולת השואה חנה בת ה-98 מהרצליה והופיעה בחדרה. היא ניגנה עבורה נעימות של באך, היוצר האהוב ביותר עליה.
2 צפייה בגלריה
חנה. "פרצו מעיניה דמעות של שמחה"
חנה. "פרצו מעיניה דמעות של שמחה"
חנה. "פרצו מעיניה דמעות של שמחה"
(צילום: דנה פילו)
קראו גם >>>
לא הריחוק החברתי, לא הבידוד ואפילו לא הסכנה הבריאותית השפיעו על מצב רוחה של חנה (98, הרצליה) בחודשים האחרונים. רק דבר אחד גרם לה עצב גדול ומועקה- הגעגועים העזים למוזיקה קלאסית והקונצרטים אליהם הרבתה להאזין, לפני פרוץ המגיפה.
חנה היא ניצולת שואה המתגוררת לבדה ומלווה במסגרת תכנית "בידיים טובות" של מכבי שירותי בריאות בשיתוף עם הרשות לזכויות ניצולי השואה. לפני כשנה נפגשו לראשונה העובדת הסוציאלית יערה מנדלבלט ואיילת פילו ממכבי עם חנה "בפעם הראשונה שהגענו לביתה, היא הייתה קצת מרוחקת. היה נדמה בהתחלה כאילו שום דבר כבר לא מצליח לרגש אותה. היא מיעטה לדבר ולשתף על חייה האישיים. היא ישבה במיטתה וסביבה עשרות ספרים במספר שפות. הבנו מייד שמדובר באישה שוחרת תרבות ובכל פעם שהעלינו את השיחה סביב נושא התרבות, האומנות והמוזיקה, העיניים שלה נצצו" מספרת יערה. וכך, במשך חודשים הגיעו לביתה וכך התחזק הקשר ביניהן. חנה אומנם מיעטה לדבר על השואה, אולם בכל פעם גילו פרט נוסף על החיים שעברה, על משפחתה, על הקשיים והאהבות הגדולות.
2 צפייה בגלריה
חנה ודינה הוכמן
חנה ודינה הוכמן
חנה ודינה הוכמן
(צילום: דנה פילו)
ככל שהקשר התהדק, סיפרה עוד ועוד על אהבתה למוזיקה, היא דברה רבות על יוצרים אהובים, יצירות מועדפות, סגנונות ואומנים, היא אף סיפרה להן שניגנה בעצמה בכינור בילדותה. חנה נפתחה אליהן בזכות האהבה למוזיקה והגעגועים העזים לעולם התרבות אליו הייתה מחוברת.
איילת ויערה הבינו שהגעגועים למוזיקה ותרבות הם הנזק הכי גדול שגרמה מגיפת הקורונה לחנה. חוסר היכולת שלה להגיע למופעי תרבות ומוזיקה גרמו לה צער ועוגמת נפש "בתוך תקופה רווית בדידות, חוסר וודאות וניתוק מהסביבה, הדבר היחיד שהעלה חיוך והשיב את השמחה לחנה, הוא המוזיקה. רק על זה דברה, רק לזה התגעגעה בכל נפשה ולכן החלטנו שאם חנה לא יכולה להגיע לקונצרט, הקונצרט יגיע לחנה" מספרת איילת פילו.
במשך חודשים ארוכים ניסו איילת ויערה בדרכים שונות ויצירתיות למצוא נגני מוזיקה קלאסית מקצועיים שיסכימו להגיע לביתה של חנה ולנגן עבורה "היה לנו ברור שצריך למצוא נגן קלאסי ברמה מאוד גבוהה, כזאת שחנה רגילה אליה מקונצרטים ומופעים. פנינו לכמה בתי ספר למוזיקה ולכמה נגנים באופן אישי, חפשנו דרך קבוצות נגנים ברשתות החברתיות, עשינו בירורים מול עשרות אנשים ולבסוף – מצאנו".
השבוע הגיעה דינה הוכמן כנרית מהאופרה הישראלית, המתמחה בנגינת קלאסיקות, לביתה של חנה והופיעה בחדרה. היא ניגנה עבורה נעימות של באך, היוצר האהוב ביותר על חנה "זאת ההופעה הכי מיוחדת ומרגשת שזכיתי לנגן בה. היא לא דומה לשום דבר אחר שעשיתי בחיי ואני עומדת כבר 43 שנים על במות, זה היה מצמרר ואני מרגישה ברת מזל שזכיתי לקחת חלק במעמד הזה".
במהלך הביקור וניגון אחת היצירות האהובות עליה, הזילה חנה דמעות של התרגשות ואמרה לצוות "תודה".
"לא משנה כמה אנסה לתאר, אי אפשר להסביר את האור שיצא מפניה. היא הזדקפה, פתאום שום דבר לא כאב או הציק לה. פרצה ממנה התלהבות ושמחה. היא הייתה כל כולה בהופעה, התענגה על כל תו וצליל. ניצחה באצבעותיה כאילו היא ממש במופע אמיתי. זה היה מצמרר לראות איך בתקופה כל כך קשה, אחרי שהצהירה ששום דבר כבר לא יכול לרגש אותה, פרצו מעיניה דמעות של שמחה. הגשמנו לה את החלום שהיא נושאת בליבה מאז פרוץ המגיפה וזה היה שווה את המאמץ" מסכמת איילת בחיוך.
המפגש המרגש התאפשר בזכות תכנית "בידיים טובות", שהינה תכנית ייחודית המשותפת לרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד לשוויון חברתי ולמכבי, המעניקה מעטפת תומכת של עובדת סוציאלית מתאמת טיפול בכל התחומים בהם זקוק הניצול למענה בדגש על מענים רפואיים .