זה 15 שנים מפעיל רני אורן, בן 46 מהרצליה, את פרויקט "נערי האור". מה שהתחיל כעסק קטן המספק מסגרת ופרנסה לנערים במצוקה בלבה של ירושלים, הפך עם הזמן למיזם חובק ערים, המספק פרנסה לנערים בסיכון על ידי יצירת נרות בוטיק איכותיים בעבודת יד. כל נער ונערה שמגיעים למקום עוברים תהליך מסודר של קליטה והכשרה. בשנה שעברה הצליחו לשלם לנערים שכר בסך כרבע מיליון שקל. כמאה נערים לוקחים כיום חלק בפרויקט.
4 צפייה בגלריה
"זה מביא המון תקווה לבית"
"זה מביא המון תקווה לבית"
"זה מביא המון תקווה לבית"
(צילום: פרטי)
כעת, בעיצומו של משבר כלכלי חריף, מציאות חייהם של אותם אלפי נערים ברחבי הארץ הולכת ומחריפה. מספר הפניות שמקבל רני עולה, ודרך עיניו ניתן ללמוד על המצוקה הקשה של הנערים בקיץ 2020.
"יש לנו היום הרבה יותר פניות של נערים ונערות שרוצים להשתלב ונמצאים במצוקה בעקבות התקופה הזאת", מספר רני, "כשהתחיל הסגר הגדול סגרו את המסגרות של משרד הרווחה. אני לא ישנתי בלילות. כל היום חשבתי מה אפשר לעשות איתם. התחברנו איתם און־ליין, והיינו בקשר יומיומי. הצלחנו לשמר אותם בתוך המסגרת".
מה היו השלכות התקופה על בני הנוער?
"יש למשל נערה בפרויקט שהם עשרה ילדים בבית. אבא מאוד מעורער ואלים, ואמא גם מסוממת וגם עוסקת בזנות. דמייני את הסיטואציה שאנחנו דוחפים את כל הדבר הזה לדירה ואומרים לה לא לצאת מהבית. לילדים האלה, לבוא בשמונה בבוקר לכאן עד עשר בלילה זו הצלה. תוך שבוע עלה ב־700 אחוז מספר הפניות למשרד הרווחה על אלימות בבית".
4 צפייה בגלריה
רני אורן. "יש לנו תקציבים שלא שוחררו שנתיים"
רני אורן. "יש לנו תקציבים שלא שוחררו שנתיים"
רני אורן. "יש לנו תקציבים שלא שוחררו שנתיים"
(צילום: פרטי)

הסגר נגמר – אבל השלכותיו על נוער המצוקה עדיין ניכרות במלוא עוצמתן.

"אנחנו עובדים עם הנוער בקצה הרצף. רגע לפני כלא או הוצאה מהבית. הלחץ והחרדה הגדילו מאוד את המצוקה. יש לנו בתים שאנחנו באים לביקור בית ב־12 בצהריים והתריסים מוגפים, ההורים הולכים לישון בשלוש לפנות בוקר. ההורים חותמים בלשכה, הילד קם בבוקר, הולך לעבודה ומביא משכורת הביתה. זה מביא תקווה לכל הבית. יש משפחות שהילדים מביאים 2,000 שקל הביתה וממש תומכים במשפחה".
4 צפייה בגלריה
יוזמות חדשות
יוזמות חדשות
יוזמות חדשות
(צילום: פרטי)
מעבר לפרנסה, מדובר על הנחלת ערכים, מוסר עבודה, ועל מסגרת תומכת וחמה: "צריך לבוא ולראות את האווירה כאן", אומר רני. "נערים ונערות שמגיעים אלינו אחרי שלא הצליחו לעבוד בשום מקום אחר, עם בעיות של קשב וריכוז, בעיות של עבודה בצוות, המון תסכולים. הם חוו כל כך הרבה כישלון ואכזבה, ובגלל זה הם מגיעים לרחוב. אנחנו מסגרת שיודעת להכיל אותם ולאפשר להם לחזור להאמין בעצמם ובחברה".
לצד ההבנה כי לפרויקט יש השפעה עצומה, אפילו מצילת חיים, על אלפי נערים, ניצבת המציאות: "יש לנו תקציבים שלא שוחררו כבר שנתיים. מהרגע הראשון שלא הייתה ממשלה ועד היום, אין תקציב. מדובר על עשרות אלפי נערים בישראל שזקוקים לעזרה. בתפיסה שלנו תמיד רצינו להיות מודל שמעביר את הידע הלאה. בתקופה של הקורונה השקיעו את כל הכסף בבריאות, והמקום הראשון שקל לקחת ממנו זה החינוך והרווחה. יש כל כך הרבה מצוקה ומשפחות שעד היום לא היו מטופלות, והיום צריכות את הסיוע".
4 צפייה בגלריה
הנערים מייצרים נרות
הנערים מייצרים נרות
הנערים מייצרים נרות
(צילום: פרטי)
בימים אלה עמלים אנשי פרויקט "נערי האור" על הקמת חווה חקלאית לצמחי מרפא ברשפון, שתוצריה ישמשו ליצירת הנרות. שורשיו של הפרויקט בקשר שיצר רני לפני קרוב ל־20 שנה עם ילד משכונת שביב בהרצליה, שהגיע מבית קשה יום ומצא עצמו ברחוב.
כעת, בשיתוף עם עיריית הרצליה, מתוכנן להיפתח בשכונה מרכז מבקרים שהוא לא רק בית מלאכה, אלא מקום שאליו יוכלו לבוא אנשים ולעבור סדנאות.
בימים אלה נדרשת העמותה להגדיל את מכירת הנרות: "את רוב הנרות שלנו מכרנו דרך רשתות קמעונאיות, וכמו כל העולם הזה, גם אנחנו חטפנו מכה רצינית. הקמנו מיד אתר שקיבלנו מאתר WIX והקמנו צוות מכירות און־ליין".