מסיבת הפורים של המרכז הבינתחומי בהרצליה שנערכה ביום שלישי שעבר בהשתתפות 1,500 צעירים, סטודנטים במרכז ומחוצה לו, נדרשו להיכנס לבידוד לאחר שביום ראשון האחרון התגלה כי אחד המשתתפים חלה בקורונה.
1 צפייה בגלריה
מאי חקק ואורן הרשקוביץ בבידוד
מאי חקק ואורן הרשקוביץ בבידוד
מאי חקק ואורן הרשקוביץ בבידוד
(צילום: פרטי)
עד למועד סגירת הכתבה, ידוע על שלושה אנשים שנכחו במקום והתגלו כחולים בנגיף. כל אחד מהם, שלא בידיעתו, נכח בשורה של אירועים, בתי קפה ועוד שהדביקו אחרים. טרם ידוע מה מספר האנשים שחלו בעקבות אותה מסיבה, אבל כבר עכשיו מתברר כי היא הייתה אחד ממוקדי ההדבקה הגדולים בהתפרצות והתפשטות הנגיף בישראל.
ירדן ברששת, סטודנט בין 25 שהיה במסיבה, מספר: "ההנחיות שיצאו לפני המסיבה של הבינתחומי לא היו כאלה ברורות עד לאותו שלב. החשש מהקורונה זה היה באוויר, אבל אצלי באופן אישי האסימון עדיין לא נפל. קניתי את הכרטיסים מזמן, סיימנו תקופת מבחנים, ציפיתי לזה אחרי חודש אינטנסיבי. עשינו ישיבה מגניבה לפני, וזרמתי עם הסיפור למרות שידעתי על הקורונה. הבנתי שהמסיבה עדיין יוצאת לפועל אחרי ההנחיות החדשות - אז אם הבינתחומי לקח אחריות על זה, לא חששתי", מספר ירדן.
למרבה הארוניה, בשעה שדונאלד טראמפ לא מיהר להבהל מהקורונה, בישראל כבר היה טראמפ שנשא אותה בגופו: "הבחור שהיה חולה התחפש לדונאלד טראמפ, והוא היה מאוד מאוד בולט במסיבה. הוא בחור גבוה, גדול, תחפושת שלו הייתה ממש מצחיקה והיה קשה לפספס אותו. ראיתי אותו מרחוק אבל לא היה לי מגע ישיר איתו".
איך תפסה אותך ההודעה?
"תקשיבי, היו שלוש שעות שלא זזתי מהמסך של הטלפון. הוואטסאפ שלי התפוצץ מהודעות ושיתופים. חלק התקשרו למד"א, ושם אמרו להם שלא צריך להיות בבידוד. במקרה הייתי בבית עם המשפחה אז מיד נכנסתי לחדר. אני מרגיש מעולה, והכל טוב וסבבה אבל היה כאוס רציני בקבוצות בוואטסאפ עד שיצאה הנחיה ברורה מנציג המסלול שכולם צריכים להיכנס לבידוד. אני חושב שהאירוע במסיבה של הבינתחומי הוא אחד הקיצוניים. זה פשוט 1,500 איש, שבשנייה נכנסים לבידוד".
דוד ודניאל, גם הם תלמידים בבינתחומי, נכנסו לבידוד יחד עם ליאור, חבר טוב שנחת מארצות הברית: "זה עלה לנו בראש, וזאת הייתה טעות ללכת", הם אומרים.
"אני שמתי את עצמי בבידוד חודש בשביל לא להידבק בקורונה", אומר דוד, "ואמרתי לעצמי שאני חייב לצאת למסיבה הזאת בשביל להשתחרר. נשברתי, אמרתי שאצא למסיבה אחת, ואז החזרתי את עצמי לבידוד ולא הלכתי בשישי להורים", רצה הגורל - ודווקא במסיבה הזאת חגגה הקורונה עד השעות הקטנות. "למזלנו רוב האירוע היה בחוץ מול הים. בערב הכנסנו אותנו להאנגר סגור, אז שם עשו לנו ווידוי".
מה עושים שלושה חברים בבידוד?
"משחקים קאטן, עושים על האש, נרקבים מול הנטפליקס, מכינים עוגות. זה מרגיש כמו יום כיפור רק שאפשר לאכול ולעשות מה שרוצים".
גם בני הזוג מאי חקק ואורן הרשקוביץ, הלומדים שניהם במרכז, מעבירים את הבידוד בבית משפחת חקק ברעננה. הם מספרים על הבלבול הגדול: "אחרי שקיבלנו את ההודעה, היו הרבה שיחות בשאלה אם צריך להיכנס לבידוד או שלא אם לא היינו קרובים אליו.
"באתר משרד הבריאות אומרים משהו אחד, ובטלפון משהו אחר. היה ממש בלאגן, וגם למשרד הבריאות לא הייתה תשובה חד משמעית. שהתקשרתי למד"א ואמרתי להם שלכל אדם הם אומרים משהו אחר, הם אמרו שהם לא הגורם הסמכותי לתת את ההנחייה. אז היה המון אי ודאות בנושא, עד שבאמת פרסמו בחדשות ובכתבות שצריך להיכנס לבידוד".
אורן אומר: "יצא מצב שלאט לאט גילו עוד חולים שהיו במסיבה הזאת ואחר כך בעוד מסיבות, אפילו באותו הערב. הייתה לכולם את התחושה שזאת המסיבה האחרונה שנלך אליה בגלל המצב. לפני המסיבה הייתה את ההנחייה שמותר להתכנס עד 5,000, ואז אחר כך התפרסמו הוראות אחרות וגם ככה, אחרי ההודעה, החלטנו שלא נצא מהבית שלא לצורך ונהיה הכי זהירים שאפשר".
חשבתם פעמיים לפני שיצאתם למסיבה?
"פשוט לא חשבנו שאנשים יהיו כאלה חסרי אחריות וירגישו לא טוב ויבואו", אומרת מאי, "אם הייתי אפילו משתעלת - לא הייתי מגיעה. לכולנו הייתה נאיביות שאנשים אחראיים והכל טוב ומי שלא צריך לבוא לא יבוא. אבל זה לא היה המצב, וחבל. הבידוד זאת אחלה הזדמנות לקחת קצת ברייק. היה יותר נחמד אם היה קצת שמש והיינו יכולים להשתזף במרפסת".
מאגודת הסטודנטים של הבינתחומי, שאירגנה את המסיבה, נמסר בתגובה: "מסיבת הפורים של החברה הכלכלית של אגודת הסטודנטים התקיימה בתאריך ה-10/3 בכוכב הים בקיסריה, לאחר התייעצות עם משרד הבריאות ובהתאם להנחיות המשרד, שבאותה עת הגבילו אירועים ל-5000 איש. במסיבה השתתפו 1,500 איש. נציין כי לשם זהירות הוחלט להגביל את מספר המשתתפים ולקיים את המסיבה באוויר הפתוח. אנו מצרים על החדשות, פועלים ליידע את משתתפי המסיבה ומקווים לשלומם ולבריאותם".