תביעה נגד קופת חולים 'מכבי' ובית חולים בילינסון: מצא את מותו לאחר שהשתתף בניסוי רפואי: את התביעה הגישה אלמנתו של המנוח באמצעות עוה"ד דוד פייל וגל מרקוביץ' ממשרד עורכי הדין פייל ושות'.
2 צפייה בגלריה
"סבל בחודשי חייו האחרונים"
"סבל בחודשי חייו האחרונים"
"סבל בחודשי חייו האחרונים"
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
קראו גם >>
על פי התביעה, המנוח שסבל מגורמי סיכון רבים לתחלואה לבבית הגיע לקופת חולים כללית בה הוא חבר עם תלונות על כאבים בחזה – ומשם הופנה באופן מידי לבית החולים בילינסון. בבית החולים נמצא כי הוא סובל מהיצרות בעורקי הלב והוא הסכים לקחת חלק בניסוי רפואי שהיה אז בחיתוליו ותוצאותיו עדיין לא היו ידועות, במהלכו הוחדר לו צנתר ניסיוני.
לאחר הצנתור הוא החל סובל שוב מאותם מיחושים מהם סבל לפני הצנתור הראשון והתלונן על כך במשך למעלה מחודש הן בפני הגורמים המטפלים בקופת חולים כללית והן בפני הגורמים המטפלים במסגרת מרפאות בית החולים בילינסון ואולם הפעם לא הופנה למיון לצורך השלמת הבירור וקבלת החלטה על צנתור חוזר, למרות גורמי הסיכון הידועים, למרות התמשכות הכאבים ולמרות העובדה שעבר צנתור ניסיוני. כתוצאה מכך, לא אובחנה בזמן היצרות חוזרת ממנה סבל בעורקי הלב, סמוך לצנתר הניסיוני.
2 צפייה בגלריה
עו"ד דוד פייל
עו"ד דוד פייל
עו"ד דוד פייל
(צילום: לני מידן)
ביום מותו הגיע הגבר לסניף קופת החולים ואולם לאחר חודש שבו התלונן שוב ושוב על כאבים בחזה הרופא לא טרח אפילו לבצע לו בדיקה גופנית. כעבור כחמש שעות הוא התמוטט בביתו ולאחר החייאה שבוצעה ע"י צוות מד"א הובהל לביה"ח בילינסון, שם התברר כי הוא סובל מאוטם לבבי שללא טיפול הוביל להתמוטטותו. אם לא די בכך, כתוצאה מההחייאה נגרם למנוח נזק מוחי בלתי הפיך. לאחר כשנה של אשפוז במצב של "צמח" הוא הלך לעולמו.
לדברי עוה"ד פייל ומרקוביץ', כל הרופאים המטפלים שטיפלו במנוח לאחר שעבר את הניסוי הרפואי פעלו בניגוד להנחיות ובניגוד לפרקטיקה הנהוגה ברפואה. לדבריהם, הרופאים היו חייבים להפנות את המנוח למיון בבית החולים באופן מידי מששב והתלונן על כאבים בחזה, זאת על אחת כמה וכמה לאור העובדה שהשתתף בניסוי רפואי.
לתביעה צורפה חוות דעתו של ד"ר טובי רסין, מומחה לרפואה פנימית וקרדיולוגיה מ'פורום רופאים', אשר קבע כי רופא סביר היה מפנה את המנוח למיון באופן דחוף וזאת על סמך התחדשות התסמינים לאחר הצנתור, ובאופן הדומה מאד לתסמינים שהיו הבסיס לצנתור הראשון.
לדבריו, עצם העובדה כי המנוח נטל חלק בניסוי רפואי במסגרת מחקר שהיה בחיתוליו ותוצאותיו לא היו ידועות – רק מגבירה את הצורך להפנותו באופן דחוף למיון.
ד"ר רסין קובע עוד, כי המנוח ביקר ביום התמוטטותו בסניף קופת החולים לצורך קבלת תרופות. חרף תלונותיו - הוא לא עבר ככל הנראה בדיקה גופנית בביקור זה – שייתכן שאם הייתה מתבצעת הוא היה מופנה למיון וכך היו ניצלים חייו. חרף כך, קובע המומחה, המנוח התמוטט בביתו 5 שעות לאחר מכן ונדרש להחייאה, שגרמה לנזק מוחי קשה ממנו לא התאושש עד לפטירתו.
"אלמלא אירוע ההתמוטטות, המנוח היה צפוי לחיות חיים מלאים ללא קיצור משמעותי בתוחלת חייו", קבע ד"ר רסין. "מותו נובע ככל הנראה מהפגיעה המוחית הקשה ממנה סבל, כתוצאה מרשלנותם של הגורמים הרפואיים שטיפלו בו".
בימים אלה הגישו עוה"ד פייל ומרקוביץ' תביעה לפיצויים, בשמה של האלמנה, נגד קופת חולים 'מכבי' ונגד בית החולים בילינסון, בסכום המקסימלי שבסמכות בית המשפט (2.5 מיליון שקלים). התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב.
משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "כתב התביעה התקבל ותגובה על כך תינתן במסגרת ההליך המשפטי".
מדוברות מכבי שירותי בריאות נמסר: "אנו נלמד הפרטים ונתייחס במסגרת ההליך המשפטי".