1 צפייה בגלריה
ניתוח. צילום המחשה: shutterstock   
ניתוח. צילום המחשה: shutterstock   
ניתוח. צילום המחשה: shutterstock  
רשלנות רפואית יכולה להתבטא בבחירת סוג הניתוח וגם בבחירת העיתוי. כך עולה מתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א, בה נטען, בין השאר, כי בחירת מועד ביצוע ניתוח לקיצור קיבה, יומיים לפני יום כיפור, פגעה במנותח, שנותר נכה לכל ימי חייו.
המנותח, בסוף שנות ה־40 לחייו, נשוי ואב לילדים, תובע באמצעות עורכי הדין כרמי בוסתנאי ויאיר נחמיאס את 'אסותא מרכזיים רפואיים', הרופא המנתח ומשרד הבריאות (כבעלים של בית חולים 'וולפסון'). התביעה מייחסת להם רשלנות בטיפול ובביצוע ניתוח 'מיני מעקף' לקיבה, שבעקבותיו נאלץ התובע לעבור ניתוח נוסף, כמה ימים אחר כך, שבו נכרתה קיבתו בשלמותה.
מהתביעה עולה, כי התובע עבר ניתוח 'טבעת' בשנת 2000 עקב השמנת יתר. בשנת 2018 הוא עבר פתיחה של הטבעת, אבל ההשמנה המשיכה ובעקבותיה פיתח התובע סוכרת. הוא פנה לבית חולים אסותא לייעוץ והופנה למומחה, ולטענתו הוא קבע כי עליו לעבור ניתוח מעקף קיבה. זאת מבלי שהוסברו לו הסיבוכים והסיכונים שבניתוח, ולא הוצגו בפניו אופציות אחרות לפתרון בעיית ההשמנה שלו.
יומיים לפני יום הכיפורים בשנה שעברה, נותח האיש, ועל פי התביעה, בטופס ההסכמה לא הוזכר כלל ניתוח 'מיני מעקף קיבה'. למחרת הידרדר מצבו והיתה עדות לנמק. למרות זאת, באסותא לא העבירו אותו להמשך טיפול ובירור, אלא רק שלחו תמונות בווטסאפ לרופא המנתח. רק בצאת יום הכיפורים הוא הועבר לבית חולים 'וולפסון' לבדיקות.
בוולפסון הוא נותח פעם נוספת ועבר כריתת קיבה מלאה, שלטענת התובע נעשתה באופן רשלני. עוד נטען, כי "מדובר בניתוח דרסטי, מבלי שנערך כל דיון מקדים לפניו, מבלי שנידונה כלל אפשרות טיפולית חלופית, פוגענית פחות, ומבלי שניתנה הסכמת התובע".
כתוצאה מהטיפול הרשלני שגרם להיעדר הקיבה, האיש סובל בין היתר מבקעים בקיר הבטן וכאבים רבים. מומחה בכירורגיה כללית, שחוות דעתו צורפה לתביעה, קבע כי התנהלותם הרשלנית של שני בתי החולים, 'אסותא' ו'וולפסון' - ושל הרופאים המנתחים בשני המקרים, היא שהובילה למצבו של האיש כיום (על פי מומחה - 50% לצמיתות). התביעה השאירה בידי בית המשפט לקבוע את גובה הפיצוי.
מוולפסון ואסותא נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה. הטענות יילמדו ונגיב כמקובל בבית המשפט".