"נפלאות הטיפשות" הוא ספר חדש בהוצאת "מטר" שכתב פרופ' שלמה קניאל (73) מנתניה. הספר הוא מעין מסע אל עולמה של הטיפשות האנושית. "זהו ספר מדעי שימושי", אומר פרופ' קניאל. "יש בו בסיס מחקרי ואקדמי, אך הוא פונה לקהל הרחב, שיכול לקרוא אותו ולהשתמש בו כקובץ הלכות וכמדריך".
קניאל נולד באיטליה, להורים יוצאי הונגריה ששרדו את השואה. משפחתו עלתה לארץ והתיישבה בנתניה כשהיה בן שנה. הוא פרופסור לפסיכולוגיה חינוכית, וסיים את כל תאריו באוניברסיטת בר אילן. הוא אלמן שנישא בשנית לאסתר לפני כ-20 שנה. יחד יש להם שישה ילדים ו-21 נכדים.
1 צפייה בגלריה
פרופ' שלמה קניאל. "בלי קשר למבחן התוצאה"
פרופ' שלמה קניאל. "בלי קשר למבחן התוצאה"
פרופ' שלמה קניאל. "בלי קשר למבחן התוצאה"
( צילום: אסף פרידמן)
הרעיון לספר נולד לאחר שקניאל יצא לגמלאות, ולא היה מחויב עוד לכתיבה המדעית. "בחיי המקצועיים עסקתי רבות בפיתוח החשיבה. באיזשהו שלב התחלתי להתעניין בנושא הטיפשות, ושמתי לב שהיא בעצם ההנגדה של החשיבה הנכונה, שהייתה אחד מתחומי המומחיות שלי. הבנתי שבחשיבה הלא-נכונה קיים יסוד הטיפשות".
אז מי הוא אדם טיפש?
"אין אנשים טיפשים, יש מעשים טיפשיים", קובע קניאל. "מי שאנחנו קוראים להם 'טיפשים' הם אנשים שיכולים להיות עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, עם הפרעה נפשית, עם מחלה או עם דמנציה".
מה הופך מעשה לטיפשי?
"כאשר לאדם יש ידע קודם על כך שהדבר שהוא עומד לעשות כרוך בסיכון, וכאשר יש לו בחירה אם לעשות או לא לעשות את אותו המעשה, והאדם בכל זאת בוחר לעשותו, אז ניתן להגדיר את המעשה כטיפשי. בעניין הידע — יש הרבה סוגים של אינטליגנציות, וכל אדם חזק באינטליגנציות מסוימות וחלש באחרות. לכן נגדיר מעשה כטיפשי רק כאשר ניכנס לנעליו של האדם שביצע אותו ונבחן את רף התבונה. רק כאשר אדם יפעל מתחת לרף התבונה שלו המעשה ייחשב לטיפשי. אדם אחר, שרף התבונה שלו באותו התחום נמוך יותר ויעשה את אותו מעשה, לא יוגדר כטיפשי. לכן ברוב המקרים רק האדם עצמו יכול לשפוט את מעשיו. בספר אני נותן את הכלים לבחון את המעשים שלנו, ומשאיר את הדיון לשיחה פנימית של האדם עם עצמו. בכל מקרה חשוב לציין שהגדרת המעשה כטיפשי אינה קשורה במבחן התוצאה".
מה זאת אומרת?
"בחיל האוויר מגדירים 'כמעט תאונה' כתאונה. לא מחכים שתהיה תאונה כדי לחקור. יש לבחון את המעשה דרך מבחן התהליך. אם עשינו מעשה טיפשי שלא גרם נזק, או אפילו שהביא תועלת, אין זה מבטל את טיפשיות המעשה. לדוגמה, אדם שלוקח את כל כספי משפחתו ומהמר, גם אם הוא הרוויח הרבה כסף מההימור, עדיין הפעולות שעשה היו טיפשיות".
יש מעשה שבהכרח ייחשב טיפשי?
"אם אדם עושה את אותה הטעות פעם אחר פעם ולא הפיק לקחים, בטוח שהמעשה הוא טיפשי".
מהם הגורמים למעשים טיפשיים?
"שמירה על כבוד עצמי, ביטחון עצמי מופרז, יהירות, מצבי לחץ, הסחות דעת, היסקים שגויים, נטייה לקחת סיכונים, התאהבות, הצפת רגשות. במצבי לחץ, למשל, הסיכוי שאדם יפעל מתחת לרף התבונה שלו הוא גבוה. אם הלחץ נכפה, לא נכנה את המעשה כטיפשי, אך אם אדם הגיע מתוך בחירה למצב לחץ, ועקב כך פעל מתחת לרף התבונה שלו, אז אפשר לומר שעצם בחירתו להיכנס למצב זה היא המעשה הטיפשי".
קניאל מספר שגילה את מטרת הספר רק כשעמד לסיים את הכתיבה. "מטרת הספר היא למנוע ולצמצם את המעשים הטיפשיים, לחשוף את מקומות המסתור של הטיפשות ואת מופעיה הציבוריים, כגון תאונות דרכים, תאונות עבודה ותאונות ירי, כי לא צריך לקבל את הטיפשות כמו את מזג האוויר, צריך לנסות לצמצם אותה ואת נזקיה".
איך ניתן להקטין את הסיכוי לעשות מעשים טיפשיים?
"אם מאמצים אמונות נכונות, מחזקים את השליטה העצמית, מצמצמים אימפולסיביות ומגבירים את השליטה על לחץ וכעס, אנו יכולים לצמצם את הטיפשות. עוד גורם חשוב הוא השתיקה. מעשים טיפשיים רבים הם תוצאה של פטפטת מיותרת".