"אני לא מבינה, אני מקפידה מאוד על תזונה בריאה אבל בדיקות הדם מראות ערכי גלוקוז של 140", אמרה המטופלת שלי.
"הרופא אמר שאלו ערכים שמצביעים על כך שאני חולה בסוכרת מסוג 2. הוא המליץ על טיפול תרופתי לאיזון רמות הסוכר בדם. לפני שאני עוברת לתרופות, האם תזונה וצמחים יכולים לעזור?".
5 צפייה בגלריה
יום הסוכרת הבינלאומי
יום הסוכרת הבינלאומי
יום הסוכרת הבינלאומי
(צילום: shutterstock)
שיעור החולים בסוכרת עלה בעשורים האחרונים באופן דרמטי גם בקרב בני נוער. סוכרת היא אחת המחלות עם שיעורי הצמיחה הגדולים של המאה ה-21, ומהווה אחת מתוך עשר סיבות המוות המובילות בעולם.
סוכרת מסוג 2 היא מחלה כרונית, בדומה למחלות כרוניות אחרות כמו דלקות פרקים, יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם והשמנת יתר. מערכות הבריאות בארץ ובעולם מתמודדות עם שיעורי צמיחה גדולים והתמותה הגוברת.
קראו גם:
סוכרת מסוג 2 (בניגוד סוג 1) נחשבת למחלה כרונית: ניתן לטפל בתסמיניה אך לא לרפאה. הגוף פיתח עמידות לאינסולין המופרש מהלבלב ואחראי להורדת רמות הגלוקוז בדם.
הגוף נדרש לכמויות גדולות יותר של אינסולין על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם, דרישה ההולכת ועולה עם הזמן ומתישה את תאי הלבלב האחראים להפרשת האינסולין.
עמידות לאינסולין לא מתרחשת ביום אחד, היא נובעת מהתפתחות של מצבים בריאותיים לא מאוזנים לאורך זמן, ביניהם סטרס מתמשך, צריכת ג'אנק פוד ואוכל מתועש, עבודה במשמרות לאורך שנים, דלקות כרוניות, כבד שומני וחוסר איזון באוכלוסיית חיידקי המעי.
המטופלת שהגיעה אלי אכן אוכלת בריא, אבל חיה חיים לחוצים ועמוסים הכוללים עבודה תובענית, 5 שעות שינה בלילה וניהול משפחה עם שני ילדים. במצבי סטרס יש עלייה ברמות הורמון הסטרס (קורטיזול).
5 צפייה בגלריה
יום הסוכרת הבינלאומי
יום הסוכרת הבינלאומי
ערכי גלוקוז בריאים בדם: 70-100 מ"ג / דצ"ל
(צילום: shutterstock)
ההורמון מופרש במצבי סכנה המחייבים בריחה או ריצה, ודואג להפרשת סוכרים מהירה לדם. אבל אנחנו לא באמת בורחים ורצים, כך שהסוכר המופרש לדם מצטבר ונאגר בצורת שומן, לרבות באזור הבטן (שומן בטני). בנוסף, רמות קורטיזול גבוהות גורמות לתיאבון מוגבר ולצריכת מזונות מנחמים ופחמימות ריקות ומשמינות.
מצבי סטרס מתמשכים עלולים לגרום למצבי דלקת כרוניים שנמצאו בין הגורמים לסוכרת סוג 2. בשנתיים האחרונות בהן נגיף הקורונה ממשיך לנהל את חיינו יותר ויותר ילדים ובוגרים חווים מצבי סטרס אשר לאורך זמן עלולים להתפתח למצבי דיכאון - הגורם גם הוא לאכילה מופרזת, בעיקר של מזונות מתועשים המגיעים עם שליח עד הבית או בעטיפה מרשרשת של חטיף עתיר סוכר, מלח, וצבעי מאכל.
מכאן החשיבות הרבה לשלוט ברמות הסטרס היומיות ולנהל אורח חיים מאוזן ונטול מתחים.
הפנמת הקשר הישיר בין רמות קורטיזול גבוהות לסוכרת מסוג 2 היא אבן דרך משמעותית בהתפתחות דרגת הסוכרת והפיכתה ממצב כרוני בו אנו חיים לצד המחלה יחד עם תרופות מרשם לאיזונה לבין ריפוי מלא מהמחלה באמצעות אימוץ אורח חיים בריא.
תזונה אנטי דלקתית הכוללת מזונות עשירים בסיבים מסיסים המזינים את חיידקי המעי ובכך מבטיחים אוכלוסיית חיידקים מאוזנת במעי. סיבים מסיסים נמצאים בסוגי שעועית שונים, תפוחים ואגסים, שיבולת שועל ועוד.
5 צפייה בגלריה
פרי שעמד ארבעה ימים בסופר, יחזיק בבית לא יותר מיומיים, שלושה נוספים
פרי שעמד ארבעה ימים בסופר, יחזיק בבית לא יותר מיומיים, שלושה נוספים
הימנעו ממזונות מתועשים המגיעים עם שליח עד הבית
(צילום: shutterstock)
אחד המינרלים החשובים בתזונה מבריאה מסוכרת הוא מגנזיום האחראי לכיווץ וההרפיה של השרירים ובכך תרומתו בהנעת סוכר מהדם לתוך תאי השריר ופינוי של חומצה לקטית מחוץ לתאים. צריכה יומית של חופן גרעיני דלעת טבעיים יתרמו את מנת המגנזיום הנדרשת.
מגנזיום בכמות יפה נמצא גם בנבט חיטה, שעועית, שקדים, תרד ואבוקדו. בנוסף, המגנזיום משתתף ביצירה והפרשת של מוליכים עצביים חשובים כמו סרטונין ודופמין האחראים בין היתר על מצב הרוח, ריכוז וחיוניות לאורך היום.
גם לפעילות ספורט יומית קבועה יש תרומה מכרעת בהגברת רגישות התאים לאינסולין. פעילות גופנית גורמת לשרירים לפרק את הגליקוגן, רב סוכר הנמצא בשרירים. כשיש ירידה ברמות הגליקוגן הגוף נדרש לבנייה מחודשת שלו. הפעילות החוזרת של הפירוק והאגירה מסייעת לאיזון רמות גלוקוז בדם.
5 צפייה בגלריה
אישה המומה
אישה המומה
מצבי סטרס מתמשכים עלולים לגרום למצבי דלקת כרוניים שנמצאו בין הגורמים לסוכרת סוג 2
(צילום: shutterstock)
שינה טובה ורציפה של שבע שעות לפחות חשובה אף היא בשמירה על מערכת מטבולית מאוזנת, המאפשרת שמירה על ערכי גלוקוז בריאים בדם ( 70-100 מ"ג / דצ"ל). שמירה על רמות סטרס נמוכות יתרמו לשינה טובה.
לאלו שיטענו שלסוכרת סוג 2 יש גם מרכיב גנטי נטען כנגד: גנטיקה היא לא גזירת גורל. הגנום נושא את המידע אבל הסביבה ואורח החיים קריטיים בקביעה אם מידע גנטי יבוא לידי ביטוי.
עולם צמחי המרפא מציע מגוון צמחים התורמים להפחתת רמות סטרס ותורמים לשינה טובה, צמחים המסייעים באיזון רמות הגלוקוז בדם וצמחים המעודדים הרזייה.
5 צפייה בגלריה
מתבלבלים ולא זוכרים מתי מפסידים ומתי מרוויחים? חורף – ח – אחורה. קיץ – ק – קדימה
מתבלבלים ולא זוכרים מתי מפסידים ומתי מרוויחים? חורף – ח – אחורה. קיץ – ק – קדימה
שינה רציפה של שבע שעות חשובה בשמירה על מערכת מטבולית מאוזנת
(צילום: shutterstock)
למשל, ולריאן רפואי: בראייה סינית מסורתית הצמח מטפל בתקיעות צ'י הלב הבאה לידי ביטוי בחרדה, הפרעות שינה, מתח נפשי מתמשך וכן מטפל בחוסר יין בכליות הבאה לידי ביטוי בהפרעות שינה, אי שקט וחרדה.
ויתניה משכרת: הצמח מותווה לתמיכה במצבי סטרס מתמשכים התומך גם במערכת החיסון. צמח אדפטוגני התומך במערכת עצבים ואדרנל. הוא אנטי דלקתי ולכן חשיבותו כפולה - להורדת הסטרס ולהפחתת רמות דלקת - שני גורמים עיקריים להתפתחות עמידות לאינסולין.
לאחר חמישה חודשי טיפול קפדני ומחויבות גדולה של המטופלת לאורח חיים מבריא, ערכי הגלוקוז שלה ירדו ל- 96 מ"ג / דצ"ל, ירידה משמעותית המעודדת אותה להמשיך.
לסיכום, אורח חיים בריא המשלב תזונה נכונה, צמחי מרפא, פעילות ספורט קבועה ושינה טובה יכולים לרפא מחלות כרוניות לחלוטין. זה הכל בידיים שלנו.
אתי לוין, נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H
Levinetty.nature@gmail.co 052-6086016