אסותא, אשדוד: ניתוח קיסרי בשדה סטרילי
13 צפייה בגלריה
אסותא, אשדוד
אסותא, אשדוד
אסותא, אשדוד
(צילום: גל טרסוב)
"בשנה האחרונה אנו נודדים בין האש ובין המים. בין רגשות טלטלה, חרדה ותסכול, חוסר יציבות ועתיד מעומעם", אומרת האחות גל טרסוב.
"בתוך המציאות הסבוכה, כוח ההמשכיות חזק ואיתן אף יותר. לרגעים הזמן עוצר מלכת. צלצולי המוניטור מתעמעמים, ריח בית החולים נמוג ותחושת קסם עוטפת את הסביבה. רגעים קסומים של לידת ההורות. המגע הראשון, העוצמתי, המכיל. רגע חיבור ראשוני של הקשר הבלתי נפרד והחזק ביותר באנושות – אימהות ואבהות.
"לרגעים הלב מתפוצץ מאושר, לרגעים תחושת השלמה וסיפוק. וההבנה הבלתי פוסקת שההמשכיות חזקה מהכל.
"בתמונה צילמתי יילוד, ברגע לידתו בניתוח קיסרי, מוצג להוריו בפגישתם הראשונה בתוך ימי הקורונה מתוך השדה הסטרילי של הניתוח, דרך וילון שקוף, במטרה לחזק את הקשר ההורי הראשוני ביניהם".
13 צפייה בגלריה
סורוקה, באר שבע
סורוקה, באר שבע
סורוקה, באר שבע
(צילום: צוות חדר הלידה, סורוקה)
סורוקה באר שבע: לידה מאחורי המסכה
"הצוותים במרכז סבן למיילדות שותפים לרגעים המאושרים של הבאת עשרות אלפי תינוקות חדשים לעולם", מספרים אנשי הצוות של חדר הלידה במרכז למיילדות ב"סורוקה".
"כ־17 אלף ילדים נולדים בכל שנה אצלנו, כשצוות רב־מקצועי מלווה את היולדת לאורך כל הדרך. המגע, התמיכה, המבט והבעות הפנים של המיילדות והרופאים בחדר הלידה חשובים כל כך בתהליך המרגש הזה.
"ההתמודדות עם מגיפת הקורונה אילצה גם אותנו להתארגן ולעטות מסכות במהלך הלידה. המגבלה הזו לא מנעה מאיתנו להיות שותפים מלאים של היולדות והמלווים, לעטוף ולחזק אותם, לתמוך בהם ולשלב איתם ידיים לאורך מסע הלידה המרגש".
// עודד בר־מאיר
13 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי קפלן, רחובות
המרכז הרפואי קפלן, רחובות
המרכז הרפואי קפלן, רחובות
(צילום: יעל פולישוק)
המרכז הרפואי קפלן, רחובות: חלב אם מאמא מונשמת
"במהלך השנה האחרונה טיפלנו ביחידה במספר נשים הרות חולות קורונה, שבשל החמרה במצבן הרופאים נאלצו ליילד אותן", אומרת יעל פולישוק, מנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ כללי, המרכז הרפואי קפלן.
"הצוות הרפואי נאבק על חיי כל יולדת, כולן נשים צעירות בשנות ה־20 וה־30. במקביל, ומתוך רצון להעניק את הטיפול המיטבי גם לפג שנולד, אשר אושפז בבידוד בפגייה הרחק מאמו, עשינו מאמצים רבים כדי לשאוב חלב אם מאמהות שהיו מורדמות ומונשמות באותה עת. נאבקנו ונלחמנו יחד עם המשפחה על כל cc של חלב אם, כדי לאפשר לתינוק לקבל את החלב שהוא כל כך זקוק לו, ובמקביל לאפשר את שימור יכולת ההנקה של האם.
"רגע מרגש במיוחד היה כאשר הפגשנו בין אם שהיתה מורדמת ומונשמת במשך חודש לבין תינוקה, והוא ישר החל לינוק, הודות לחלב האם שנשאב לאורך כל התקופה.
"כל הצוות הרפואי התרגש עם המשפחה, שפצחה בריקודים. בתוך השנה המאתגרת הזו, שפעמים רבות היתה גם מייאשת כשראינו מטופלים צעירים מידרדרים במהירות, העיסוק בחלב האם ובחיים החדשים שנוצרו נתן לנו תקווה ושמחה גדולה. זה מה שגרם לנו להמשיך ולא להפסיק".
// אביגיל קדם
13 צפייה בגלריה
שערי צדק, ירושלים
שערי צדק, ירושלים
שערי צדק, ירושלים
(צילום: דוברות בית החולים)
שערי צדק, ירושלים: בוקר במזל תאומים
ד״ר נתנאל וסרטייל, רופא בכיר בפגייה, שנולד פג בעצמו, מחזיק זוג תאומים שנולדו בפגייה. השניים נולדו לאמא חולת קורונה שהתאוששה ממחלתה.
"הבוקר בפגייה התחיל ברצף של קבלות, ובתוך המהומה, טלפון מחדר לידה: עוד מעט לידה של תאומים פגים, ו... היולדת חולה בקורונה", מספר ד"ר וסרטייל. "אנחנו מתארגנים בזריזות ומגיעים עם אינקובטור וציוד ל'חדר לידה קורונה'. תוך כדי התלבשות מהירה בסרבל המיגון, אנחנו מגלים את השלט החמוד בחדר ההלבשה: "את הכי יפה כשנוח לך".
מי שניסה לעבוד עם סרבל מיגון יודע עד כמה זה ממש לא נוח (ולא רואים אם את/ה יפה או לא). אבל בתקופת הקורונה למדנו כולנו שנוחות ויופי הם מושגים יחסיים. ובכלל - תהליך הלידה הוא לא בדיוק נוח והיולדת רחוקה מלהרגיש יפה, ודווקא זה המקום הכי יפה בבית חולים ואלו הרגעים הכי יפים בחיים. ומזל טוב על לידת התאומים!".
// אלינור פבריקר
13 צפייה בגלריה
בילינסון, פתח תקוה
בילינסון, פתח תקוה
בילינסון, פתח תקוה
(צילום: דוברות בילינסון)
בילינסון פתח תקוה: רק מילה טובה או שתיים
האחיות הדס עיני וענת בישבורג, והיילו אלפי, כוח עזר, עובדים סביב השעון במחלקת הקורונה.
"אחרי שנה של סגרים, בידודים ועומס במחלקות הקורונה, מאוד מחזק אותנו לקבל מכתבים וברכות ולדעת שאנחנו לא לבד במשבר הקשה הזה", הם אומרים. "אנחנו עובדים לילות כימים יחד עם הרופאים, האחיות והצוותים הרפואיים ומאיישים עמדות שבעה ימים בשבוע, כולל שישי ושבת, למען כל המאושפזים. זה לא מובן מאליו לקבל חיזוק מהציבור. אנחנו מאוד מתרגשים לקבל תמונות, ציורים ומילים טובות.
"במשבר הקורונה נחשפנו לכמות החולים הגדולה. החולים לא תמיד מסיימים את שהותם בבית החולים מיד לאחר ההחלמה, ועוברים טיפול ושיקום ממושך. אנחנו שואפים לחזור לשגרה ויש מקום לאופטימיות. לקראת חג הפסח, כמו שבני ישראל יצאו ממצרים 'ביד חזקה ובזרוע נטויה', כך גם אנו נעבור את המגיפה מחוזקים ובריאים".
// מתן דויטש
13 צפייה בגלריה
שיבא, תל השומר
שיבא, תל השומר
שיבא, תל השומר
(צילום: אילן פרומקין, המרכז להכשרת כלבי שירות)
שיבא תל השומר, רמת גן: ידידו הטוב של הרופא
"אני ד"ר עינת שחם־שמואלי, מנהלת היחידה האונקולוגית לגידולי מערכת העיכול בבית חולים שיבא. מהכותרת המפוצצת הזאת אתם כבר מבינים שהמקצוע והתפקיד שלי בבית חולים מאתגר וקשה. וגם מעניין.
בסוף כל יום עבודה אני חוזרת הביתה למשפחה, שחלק בלתי נפרד ממנה הם שני כלבים וגם חתול (שחור, טפו טפו טפו) שאספנו מהרחוב. אני יודעת שבעלי חיים יכולים להיות מקור שמחה ונחמה גדולה מאוד לכל אחד, בטח בעת התמודדות עם חולי.
בדיוק בגלל זה חברתי לפרופ׳ ישראל דודקביץ׳, מנהל בית החולים השיקומי, ויחד אנחנו מסדירים את נושא הכלבנות הטיפולית בבית החולים. כאן בתמונה אני עם הכלב 'שיבא', כלב השירות בבית החולים השיקומי במרכז הרפואי שיבא, שנמצא בעיצומה של הכשרה ועובד כבר בשיקום ובמחלקות נוספות".
// זיו רביב
13 צפייה בגלריה
וולפסון, חולון
וולפסון, חולון
וולפסון, חולון
(צילום: טל סלע, טכנאי רנטגן במכון הצנתורים)
וולפסון, חולון: קדש ורחץ לפני ניתוח
"שולחן עורך, גרסת מערך הלב של בית חולים וולפסון: לקראת חג הפסח, נצפית עלייה משמעותית בכמות ובסוג הפעולות הפולשניות שמבוצעות במערך הלב שלנו", אומר פרופ' רונן רובינשטיין, מנהל מערך הלב בוולפסון.
"העלייה הזו נובעת מהכנסת טכנולוגיות חדשניות, אך גם מן הירידה בתחלואה בקורונה והתקדמות מבצע החיסונים. אלה מאפשרים לציבור לפנות כעת לטיפולים קרדיולוגיים מתקדמים עם פחות חששות".
בצילום ניתן לראות קדש ורחץ טרם פעולה מורכבת שתתבצע מיד בחדר הצנתורים. מימין לשמאל: פרופ' חיים דננברג, מנהל הצנתורים, ד"ר ליסה מנביץ, פרופ' רונן רובינשטיין וד"ר יורי גלוזמן.
// חופית כהן־אולאי
13 צפייה בגלריה
הרצוג, ירושלים
הרצוג, ירושלים
הרצוג, ירושלים
(צילום: דוברות בית החולים)
הרצוג, ירושלים: גלידת הקורונה הפכה לאטרקציה
בעקבות אובדן חושי הריח והטעם, עקב מצבי בדידות ומועקה בזמן האשפוז, סובלים חלק מהחולים המטופלים מאיבוד התיאבון. כדי לסייע בהזנה הנדרשת ובהעלאת המורל, מצאו בבית חולים הרצוג פתרון יצירתי: גלידה לחולי קורונה. צוות המרכז הרפואי הצליח לייצר גלידות מיוחדות בטעמי חלבה, שוקו, פירות ועוד. את החלב והשמנת, הרכיבים השגרתיים בגלידה, מחליף הנפרו - תוסף מזון מיוחד, שמגיע כנוזל ומכיל קלוריות רבות וחלבון.
הגלידה הפכה לאטרקציה במחלקות הקורונה וסייעה לשמור על הבריאות הפיזית, ולא פחות חשוב מכך - על הבריאות הנפשית של המטופלים.
// אלינור פבריקר
13 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
המרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
המרכז הרפואי מאיר, כפר סבא
(צילום: מרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית)
המרכז הרפואי מאיר, כפר סבא: גיבורי העל האמיתיים
גיבורת העל בתמונה, גאיה, ואחותה התאומה עופרי, נולדו לפני שלושה חודשים, בשבוע 25 ובמשקלים 700 ו־640 גרם במרכז הרפואי מאיר. בבוקר חג הפורים לפני כחודש הופתעו ההורים בפגייה לגלות את ילדיהם הקטנטנים והאמיצים מחופשים לגיבורי על.
היוזמה לרעיון היתה של נעמה ישורון, אחות מוסמכת בפגייה במרכז הרפואי מאיר, אמא לפגים בעצמה. "אם יש מקום אמיתי שאינו לקוח מאף סרט, בו נמצאים תינוקות קטנים במשקלים שלעתים כלל אינם נתפסים, ועל אף הכל מנצחים יום־יום מחדש במערכה, זוהי הפגייה שלנו", אומרת ישורון. "הפגים שלנו ממש לא צריכים להתחפש לסופרמן. הם באמת גיבורי על".
// אשר אטדגי
13 צפייה בגלריה
רמב"ם, חיפה
רמב"ם, חיפה
רמב"ם, חיפה
(צילום: צוות המחלקה האונקולוגית, רמב"ם)
רמב"ם, חיפה: חגיגת ברית במחלקה האונקולוגית
בתמונה הזו מהפאטיו של המחלקה האונקולוגית לילדים ברמב"ם, משולבים שמחה ועצב, כפי שלפעמים אכן קורה בבתי חולים. היום ניסו להיות יותר שמחים - צוות המחלקה, הרופאים והאחיות התגייסו לשמח משפחה מהצפון שמלווה את בתם בת השלוש, המאושפזת במחלקה.
בשבוע שעבר נולד לה אח קטן, וההורים החליטו שאת הברית הם יעשו קרוב לאחות הגדולה, שהיתה שותפה מלאה לשמחה. לרגע שמח קצר הפך הפאטיו לאולם אירועים קטן עם בלונים, עוגות, מוזיקה ומוהל אחד.
// טלי ליבמן
13 צפייה בגלריה
אסף הרופא
אסף הרופא
אסף הרופא
(צילום: חב"ד שמיר־אסף הרופא)
אסף הרופא: שמייח במחלקת הקורונה
בחג פורים האחרון, אנשי סניף בית חב"ד במרכז הרפואי שמיר־אסף הרופא בראשות הרב מנדי בקרמן, ביקרו במחלקות הקורונה של המרכז הרפואי, הקריאו את המגילה ועשו שמייח למטופלים השוהים במחלקות.
זה היה רגע קטן מיוחד וחגיגי של אושר גדול בתוך מאבק מתמשך של חולים רבים להישאר בחיים ולנצח את הקורונה. סמליות החגיגות מול מאבק ההישרדות נותנת לכולנו פרופורציה לחיים, וגם תזכורת: הקורונה עוד כאן ואנו מחויבים ל"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
// אביגיל קדם
13 צפייה בגלריה
הלל יפה, חדרה
הלל יפה, חדרה
הלל יפה, חדרה
(צילום: דוברות הלל יפה)
הלל יפה, חדרה: היולדת, הנס ו־90 מנות הדם
מורן מלול מפרדס חנה־כרכור הגיעה בשבוע ה־29 להריונה לחדר מיון יולדות במרכז הרפואי הלל יפה עם דימום. במהלך שהותה החל הדימום להחמיר. היא איבדה כמויות עצומות של דם והוכנסה לניתוח קיסרי בהול, במצב קריטי.
לניתוח הוזעק צוות רפואי בכיר המורכב מגינקולוגים, אורולוגים ומרדימים, בהובלת מנהל מחלקת נשים והגינקו־אונקולוגיה, פרופ' אילן ברוכים, שנלחמו על חייה. במהלך הניתוח אבחנו הרופאים שהשלייה חדרה לדופן הרחם ולשלפוחית השתן, מה שחייב כריתה של הרחם וצוואר הרחם.
התינוקת חולצה בהצלחה ומלול טופלה בכ־90 מנות דם ומוצריו. מורן היתה במצב של הלם (שוק היפוולמי) לאחר שאיבדה כמויות עצומות של דם והועברה למחלקת טיפול נמרץ. לאחר מספר ימים התאוששה ואושפזה במחלקת יולדות.
סוף טוב הכל טוב, וחלק מצוות המומחים שהציל את חייה התכנס לצילום משותף ואופטימי עם האם הצעירה. מימין לשמאל: המיילדות תיקי חן וגילה פנחס; המרדימה, ד"ר נלי פולק; צוות הגינקולוגיה, פרופ' מוטי חלק, ד"ר ליבנה שפט־הלר, פרופ' אילן ברוכים, ד"ר שמואל אנדרמן; והאורולוג, ד"ר רונן רוב. יושבת - מורן. מזל טוב.
// בן קפלן
13 צפייה בגלריה
בית חולים העמק, עפולה
בית חולים העמק, עפולה
בית חולים העמק, עפולה
(צילום: בית חולים העמק)
בית חולים העמק, עפולה: מבצע יום הולדת שמח
"במחלקת קורונה ב' בבית חולים העמק, הצוות חשב על איך לחגוג יום הולדת למאושפזים", מספר איאד כבהה, אח אחראי במחלקה.
"אשפוז ארוך ללא בני משפחה ביום כל כך רגשי עבור המטופל, אינו עניין של מה בכך. הצוות יזם פרויקט יום הולדת למטופל: כל מטופל זוכה למתנה אישית קטנה עם ברכה מהצוות, וכדי שהמטופל יצליח לזהות ולו במעט את פניהם של מי שמטפלים בו, הוכנו מדבקות עם פניו של כל איש צוות המודבק על המיגון מקדימה.
"הצוות נכנס בשירים ובריקודים ומאחל לכל מטופל ומטופלת יום הולדת שמח. כך אנחנו מנסים, ולו במעט, להוות תחליף רגעי למשפחה, שאינה יכולה לחגוג עם המטופל. ובמחלקת הקורונה, כל יום הולדת הוא ניצחון של החיים!".
// יוסי וקנין