סיפור דרכו של ילד אחד בן 9 מרגש בימים אלה רבים: טומי טרייטל, מלא שמחת חיים ועילוי מוזיקלי ותיאטרלי, הוא ילד עם אוטיזם. מיום איבחונו, ב-2013, הוריו, שימרית ושי, התמסרו 24/7 לקידומו האינטנסיבי. מתחילת הדרך, המשפחה היתה נתונה בקשיים כלכליים, אבל ההורים לא ויתרו והובילו באהבה ענקית, נחישות ויצירתיות את מאבקו של בנם, שתפקודו היה נמוך למדי, מעל מהמורות הלקות המורכבת. במסגרת זו, יצרו את דף הפייסבוק: טומי אחד, ויצאו לקמפיין ציבורי-קהילתי, רחב היקף ויצירתי, למען בנם.

3 צפייה בגלריה
טומי מתארח בצוותא
טומי מתארח בצוותא
טומי מתארח בצוותא
( צילום: Triography)

האב שי: "ראינו שטומי בעל כח רצון אדיר ואופי סוחף. בהמשך גילינו גם ילד מבריק. מורתו לתיאוריה במוזיקה, אמרה לי השנה, בסוף שנת הלימודים: 'אסור לפספס את הילד המדהים הזה. הוא חייב להמשיך ללמוד ברמה הגבוהה ביותר, הוא אחד בדורו. בעתיד, עוד נהנה כולנו מהישגיו הדגולים'. ירדו לי דמעות".
מסיכום ביניים, נכון לעכשיו, ההשקעה נושאת פירות, וטומי משולב בהצלחה לימודית וחברתית בכתה ד' בביה"ס לאמנויות בתל אביב. תכנית העבודה עבורו לשנים הקרובות אמורה להובילו להישגים פורצי דרך, אולם בימים אלה כל העשייה עומדת בפני קריסה מיידית. התמסרותם הטוטאלית של ההורים גבתה מהם מחיר כבד מנשוא ואם זה לא הספיק, הרי שמשבר הקורונה הביא את המשפחה האמיצה לקצה גבול היכולת.

3 צפייה בגלריה
טומי
טומי
טומי
(צילום: ניר סלקמן)

שימרית: "גם בימים הללו, כשמשפחתנו הקטנה בסכנה קיומית, הקריטי לנו ביותר, שמסעו של טומי ימשיך. אנחנו גמורים לחלוטין! אם לא נגייס סכום משמעותי מהחברה הישראלית, באמצעות קמפיין מימון ההמונים שהקמנו, הרי שבכאב לב ענק ניאלץ לחסל את מפעל החיים שלנו עבור בננו".
ההורים מפרטים כי למעשה, הציבור בתמיכתו נותן כתף להרצת מערך לימודיו של טומי ברמה הגבוהה ביותר, לשילובו המושכל והמצטיין, להפעלת התכנית החברתית-תקשורתית הענפה ההכרחית עבורו, לניהול מערך טיפוליו הפרא-רפואיים המתמקדים ב"פינצטה" בקשייו הספציפיים ולהובלת המשך תהליך הכשרתו כעילוי בתחומים האמנותיים.
שי: "משמעות עצירת התכנית, היא שמיד טומי ייסוג אחורנית, ייגרם לו שבר רגשי ותפקודי אדיר וכל מה שהשיג עד כה יירד לטמיון. במצב כזה, נצטרך כהורים להביט ישירות בעיניו התכולות המופלאות ולומר לו: פישלנו! כישלון המסע יהיה פשע לדורות..."
מעבר לסיפור האישי, הרי שטומי כבר מהווה עבור רבים סמל לגישה אופטימית, אקטיבית, גלויה ומלאה באנרגיות להתמודדות עם ילד מיוחד. דמותו החיובית והכריזמטית ופתיחותם של הוריו, מחזקות את התפיסה, שאין מה להתבייש בלקות האוטיזם. לדברי ההורים, העשייה למען בנם, שנחשפה זה מכבר לציבור הרחב, תורמת להעצמת הילדים ובני הנוער עם אוטיזם.

3 צפייה בגלריה
טומי בצילום הקמפיין
טומי בצילום הקמפיין
טומי בצילום הקמפיין
(יח"צ)

שי: "יש כיום הרבה היבטים כואבים של אדישות, זלזול, ספקנות, שמרנות וביורוקרטיה כלפי הצעירים הללו. העשייה סביב טומי מציבה מראה בוהקת מול המערכת ובעתיד, היא עוד תוכיח כי ניתן להביא את הילדים ובני הנוער הללו למקומות גבוהים בהרבה". שימרית: "טומי בא להראות שאפשר גם אחרת. הוא מפלס כאן שביל חלוצי וחדשני. באם טומי יוכל להמשיך ויצליח במסעו, הרי שהצלחתו תוביל למפנה חיובי, של 180 מעלות, בכל הגישה כלפי ילדים עם אוטיזם; זאת מצד קובעי המדיניות, אנשי הממסד, המקצוע והטיפול וכן כלל החברה".
רוצים שינוי? תימכו בטומי והמשפחה מבטיחה כי תקבלו מהם גם מתנות מקוריות ומלהיבות (כולל מאחותו הבכורה איב, פסנתרנית בת 15) וחלקן גם ישירות מטומי. שי: "הכי חשוב: תזכו ב-'מניה חברתית': שותפות אמיתית בעשיית היסטוריה חברתית, למען הצעירים בעלי המוגבלויות בישראל – כל זאת בהנהגתו של בננו החמוד".
רוצים לתמוך? מצילים את מסעו של טומי מול האוטיזם ב-JUMPSTARTER.CO.IL.