ספר מותג על קצה המזלג
ספר המותג הוא הדי. אנ. איי השיווקי של העסק ותפקידו להתוות את קווי האופי הויזואליים והמילוליים של המותג. קווי האופי, מתורגמים לכללים שונים הכוללים את הערכים של המותג, מאפיינים חזותיים ואופן היישום של השפה השיווקית (סגנון הקופירייטינג, כלי הפרסום וכו'). כללי האצבע שמופיעים בספר המותג, נבנים סביב גמישות יצירתית והשפה הייחודית של העסק. אולם אסור שיהיו גמישים מידי, אחרת השפה השיווקית תהפוך ללא עקבית ומסורבלת ולכן, שילוב מנצח הוא כזה המאפשר דינמיות אך עדיין שומר על זהותו באופן עקבי.
מה כולל ספר מותג
טביעת האצבע הייחודית של כל עסק, נשענת על ספר המותג שלו. מלבד הלוגו, כרטיסי הביקור ואתר הבית, ישנם עוד מספר אלמנטים שמרכיבים את תעודת הזהות של כל חברה, החל מחנות בגדים מקומית ועד לרשת זארה העולמית. אז מה כולל ספר המיתוג על קצה המזלג:
חזון וערכים: לכל חברה יש את סט הערכים והתכונות המניעות אותה בעת הפעילות העסקית שלה. ערכים כמו מקצועיות, זמינות ותמורה הוגנת הם חלק מהמעטפת שמניעה את הפעילות שלה. חזון החברה וערכיה הם גם מה שמתווה את הדרך לשפה השיווקית של העסק ולפיה מנוסחת גם הפנייה לקהלי היעד השונים.
1 צפייה בגלריה
ספר מותג
ספר מותג
ספר מותג
(צילום: unsplash )
שפה עיצובית: לוגו החברה, חתימות המייל ואפילו פלטת הצבעים שמשמשת את אתר החברה. כל אלו מהווים חלק מהשפה עיצובית-גרפית שיוצרת את זהות המותג, נמשכת בקו אחיד לאורך חייו ומבדלת אותו מהמתחרים.
סמלים וגופנים: אייקונים, לוגואים ואפילו עיצוב האותיות, כל אלו הם כלים נלווים לשפה העיצובית. הסמלים המסחריים של העסק וגרסאותיהם השונות, מהווים גם הם חלק בלתי נפרד מספר המיתוג.
מתי צריך לכתוב ספר מותג ומתי מרעננים אותו?
חלק מלידתו של העסק היא גם בניית המיתוג על ידי חברה למיתוג עסקים. עוד בתחילת דרכו, לאחר גיבוש תעודת הזהות המיתוגית של העסק, נולד גם ספר החוקים שלו והוא ספר המותג. אותם כללים, משמשים את החברה בעתיד הן במטרות פנים ארגוניות ליצירת אחידות בשפת המותג והן כלפי גורמים חיצוניים כמו כותבי תוכן, מעצבים וכו'.
למרות המיתוג הראשוני, השאיפה של בעלי העסק היא פיתוח חברה שתישאר איתנו עוד שנים רבות. לכן, תהליכי מיתוג מחדש, כניסתם של מתחרים חדשים ופיתוחים טכנולוגיים שונים, מאלצים גם את החברה לרענן את השפה המותגית שלה. כל אלו, דורשים פיתוח מחדש ורענון ספר המיתוג באופן חלקי או מלא.