טיול למזרח תורכיה הינו חוויה אתנוגרפית עמוקה. מלבד היותו אזור מרתק מבחינה ארכיאולוגית, עלו כאן כמה מהתרבויות הגדולות של העולם הקדום. בחלק מהטיול נראה מקומות שבהם כאילו קפאו החיים על שמרם. במרחב הגדול של מסופוטמיה מתנהלים חיי האנשים כבימי המקרא.
מאז הקמת הרפובליקה של אתאטורק ב- 1923, היווה המזרח כר פורה לתנועות קיצוניות ולמחתרות, אשר ללא סיכוי נראה לעין נלחמים על הגדרה ועצמאות.
התורכים, שרצו להרחיק את הקונפליקטים האלה מהמערב, אסרו גישה למזרח המדינה, נמנעו מסלילת כבישים ומפיתוח החקלאות ואמצעי הקיום של האוכלוסיות במזרח. היה זה מעין "אזור אסור" ולכן המשיך להתקיים בו סגנון חיים "קיומי מקראי" ע"פ מיטב המסורת של רות המואביה.
2 צפייה בגלריה
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
מזרח תורכיה נופים ותרבות
במישורי חרן, אנו רואים משפחות שלמות שכל רכושן מסתכם בפר רתום לעגלה מעץ שעליה כל מטלטליהן, מלווים בפרה לחלב, עז לגבינה, תרנגולות לביצים וכלבים לעזרה. כך הם נודדים בדרכים המאובקות, אשר במישור בין הפרת לחידקל, בחפשם את ארץ המזרע העונתית, או שדה, בכדי לעבוד בו באריסות.
בדיארבקיר, מעל חומותיה האדירות של העיר העתיקה, ניתן לצפות על גגות הבתים הקטנים, המגובבים בצפיפות לצילה של החומה, בנשים העוסקות בתעשיית דיבס העגבניות לקראת החורף.
באזור אור כשדים ניתן לראות אלפי מאמינים משתטחים על רצפת המערה, בה ע"פ המסורת נולד אברהם. ליד מרדין שבגבול הסהר הפורה, אנו פוגשים נזירים אשורים אורתודוקסים, מונופוזיטים, אשר דוברים, כותבים ומתפללים בארמית - האחרונים בעולם, אשר עדיין משתמשים בשפה העתיקה. כאן, בין הגפנים ואלות הפיסטוק, פעילות עדיין השומרות והטרסות עדיין תוחמות את הגבולות השבטיים.
ארץ הפרת והחידקל
כאן, בין הפרת לחידקל, "התרחשנו" לפני כ – 4,000 שנה. כאן פגש יעקב את רחל, על פי הבאר בארץ קדם ונרקם סיפור אהבה, תחת שמי חרן, שאין רבים כמותו. כאן על הפסגות הנישאות של הרי הקצ'קר, אשר מעל לים השחור, מקום בו השלג מעולם אינו נמס והיערות הינם יערות גשם ירוקי עד, אנו פוגשים ביאיילות- צורת חיים קדומה של נודדי ההרים הגבוהים, ביניהם שבטים מיתולוגיים נשכחים. כאן רואים את קוטפות התה והאורז ואת קוטפי אגוזי הלוז.
שפות: במזרח תורכיה ניתן לשמוע כורדית, ארמנית, ארמית, טורקית, המשינשגה ולזית, שפות קדומות השגורות בפי המקומיים.
אל החוויה האתנוגרפית, הריחות, הטעמים והקצב, מצטרף הנוף ההיסטורי והנוף הגיאוגרפי המרתק של הסהר הפורה. פסגות מושלגות, מדבר, נהרות, מכתשים, יערות אלון ומחט, פסלי ענק על ראשי הרים נישאים - שרידים למגלומניה של שליט כזה או אחר - חומות, מבצרים, מערכות מים, פתחי מילוט, מסגדי ענק וכנסיות פעילות ונטושות, היינן רק חלק מההפתעות המצפות למטייל בטיול למזרח תורכיה לאזורים אלה.
2 צפייה בגלריה
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
טיול למזרח תורכיה. באדיבות חולות נודדים
הטיול למזרח תורכיה הינו חוויה בלתי נשכחת של מראות, טעמים, מוסיקה והיסטוריה על מרחבי נוף עוצרי נשימה.