מי שאוהב לאפות יודע שהקסם בבצק טוב קורה מהרגע הראשון. כבר כשמנפים את הקמח, כשמוסיפים את הנוזלים, כשלשים את הבצק, מתפיחים, מברישים ובעיקר ברגע השיא: כשאופים.
הרגע בו הבצק שהשקענו בו כל כך נכנס לתוך חממה הוא רגע קריטי שמכריע אם המאפה שלנו יהיה סיפור הצלחה או נפילה מביכה. כדי להפוך את ממלכת האפייה הביתית שלנו לכזו שתספק מאפים מצויינים ואורחים מרוצים נותנים לכל מוצר לעשות את המומחיות שלו, והטאבון מומחה בלהכין מאפים מעולים. נכון, פיצה אפשר לאפות בתנור הקלאסי וכיכר לחם יכול להצליח גם בין כותלי התנור. אז למה בכל זאת הטאבון נהיה כל כך נפוץ ומבוקש במטבח הישראלי? למה לא להסתפק בתנור? ואיך הפך הטאבון הביתי לחובה בכל בית חובב אוכל?
1 צפייה בגלריה
הטאבון
הטאבון
הטאבון
(צילום: C450)
קודם כל, בואו נבין איך הטאבון עובד ונעשה יישור קו לגבי שיטת האפייה עתיקת היומין הזו שחזרה אלינו ובגדול. הטאבון הקלאסי הוא תנור המורכב ממשטח חלק ומעליו מעין כיפה עם פתח בתחתית שלה, בעזרתו ניתן להבעיר ולהזין את האש שדולקת בפנים. כיום ישנם טאבונים העשויים מאבן וגם ממתכת. הודות למבנה הייחודי של הטאבון, הטמפרטורה בתוכו נשמרת גבוהה והחום המיידי שהוא מספק בלתי ניתן לתחליף בתנור ביתי רגיל. הטאבון מגיע לטמפרטורה גבוהה בזמן קצר יחסית ומאפשר שמירה על חום גבוהה גם כשהאש כבר כבויה. כל אופה חובב יודע מה המשמעויות של מעלה לא נכונה, מכת חום לא מספקת או חוסר שמירה על טמפרטורה יציבה. כל אלו יכולים להפיל את המאפה שלכם, אבל גם להפוך אותו למאפה הכי מדובר בשכונה. אם כבר מדברים על שכונה- הטאבון הביתי הוא הכלי המושלם לאירוח בערב פיצות מפנק או אפיית פיתות לארוחה משותפת עם חברים, הוא נגיש ונייד. במזג האוויר הישראלי אין דבר מתאים יותר מלפתוח שולחן בחצר, להזמין חברים ולהגיש להם סמבוסק חם היישר מהטאבון לצלחת. בניגוד לתנור במטבח, את הטאבון הביתי אפשר למקם בחצר ולהזיז ממקום למקום.
מה שמאפשר לקחת את הטאבון לארוחות בחיק הטבע. טאבונים ביתיים מגיעים במגוון אפשרויות בעירה: גז, פחם, הצתה ועוד. כך שאתם יכולים להיות בלי שום ניסיון, טכניקה וידע מקדים באפייה ועדיין להצליח לאפות מאפים טובים בצורה קלה לתפעול, גם המתחילים מביניכם! מה שבטוח, מאפים חמים ורכים מבפנים וקריספיים וחרוכים מבחוץ הם משהו שאף אחד לא יכול להתנגד לו ורק דבר אחד יכול לספק- הטאבון הביתי. יאללה הלכנו לזרוק בצק פיצה לטאבון שלנו, בתיאבון!
מאמר בחסות משרד פרסום דיגיטל STG