משבר הקורונה הביא לשינויים מרחיקי לכת, כשאחד מהם הוא הפגיעה בחופש התנועה שלנו, מה שהוביל באופן ישיר לפגיעה רבה בעסקים השונים ברחבי העולם. אחד מהתחומים שנפגעו באופן המשמעותי ביותר, הוא עולם האמנות והתרבות. בימי שגרה, אנו צורכים אמנות באופן קבוע, על ידי ביקור במוזיאונים, גלריות אמנות, תערוכות ומופעים. אלא שבימים אלה, מדובר בענף משמעותי ביותר שפעילותו נדמה לחלוטין. עם זאת, יש אור בקצה המנהרה - עולם האמנות ידע שינויים רבים במהלך המאה הקודמת ותחילת המאה ה-21, החל מאמנים שנמלטו מרדיפות הנאצים ועד לשינויים מהותיים בהרגלי צריכת התרבות והאומנות. ואולי, זו גם נקודת החוזקה של האומנים, שמאפשרת להם להסתגל לשינויים ולעבור תקופות מורכבות.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

על פי סקרים, גלריות אמנות רבות בעולם נמצאות בסכנת סגירה

נהוג לחשוב שעולם האומנות והתרבות הוא אינו "חיוני" ולכן אפילו לא מקיימים עליו דיונים ברחבי העולם וגם כאן בישראל, אך האמת היא הפוכה – ישנם אנשים רבים שעבורם האומנות היא מרפא של ממש, בין אם הם האומנים ובין אם הם צרכני האומנות. בסקר שנערך לאחרונה על ידי 'לוס אנג'לס טיימס' על גלריות אמנות מקומיות, 25% מבעלי הגלריות אמרו כי הם עומדים בפני סגירה קבועה, בעוד 14% אחרים טענו כי סגירה אינה באה בחשבון מבחינתם. וזה, כאמור, רק בלוס אנג'לס. על פי סקר בינלאומי של 'עיתון האמנות', גלריות ברחבי העולם צפויות לאבד כ-72% מהכנסותיהן, כאשר כ-30% מהגלריות אמרו כי אינן מצפות לשרוד את המשבר, כלומר – עתידות להיסגר. סביר להניח כי גלריות קטנות המעסיקות פחות מעשרה עובדים, נפגעו במיוחד, שכן לרוב מדובר בגלריות קטנות שגם בימי שגרה לא נמנות על הגלריות הגדולות והמרוויחות ביותר. עם זאת, האומנים לא מתכוונים לוותר – וכפי שהם יצירתיים באומנותם, כך הם יצירתיים ביכולת היציאה מהמשבר.

דווקא בזמן משבר – היצירתיות פורצת דרך

אומנים מאופיינים ביכולת יצירתית ובסתגלנות, אך יותר מכל – דווקא תקופות שאינן שגרתיות, מהוות השראה ליצירה, ותקופות קשות מוציאות לאור את היצירות פורצות הדרך. אם כך, ניתן להניח שהאומנים לא חדלים לצייר, לכתוב ולנגן בזמן המשבר – אלא מה שהשתנה זה הדרך להגיע אל קהל הצרכנים. בימים אלה ניתן לראות שכמו ענפים רבים בתעשייה, גם עולם האומנות עבר למדיה הדיגיטלית. מכירת ציורים אבסטרקטים אונליין הפכה לדרך לגיטימית למכירה של ציורים ותמונות – ולמרות שאין "ריח" של צבע, לא ניתן להרגיש את חומרי הגלם באצבע וקשה להבחין בטכניקה, גלריות דיגיטליות נותנות לאומנים את האפשרות להתפרנס ולהציג את עבודתם לציבור מצד אחד, ומאפשרות לקהל הצרכנים להמשיך לצרוך אומנות גם בימי שגרה. הדרכים הפופולריות ביותר למכירה של ציורים הן באמצעות אתרים אישיים של אומנים, בפייסבוק, באינסטגרם וגם באמצעות סרטונים.

יתרונות של גלריות אונליין

בשונה מרכישה של ציורים בגלריות פיזית, כשמדובר בגלריות למכירת ציורים אונליין, ובכלל בגלריות לאומנות – יש לא מעט יתרונות, וחלקם אף עולים על החסרונות. ראשית, עבור האומן מדובר בדרך חלופית להתפרנס, והרי מדובר בנתון משמעותי מאוד. חשוב לזכור כי פרנסתו של האומן, היא זו שמאפשרת לו להמשיך ליצור – בין היתר על ידי המשך רכישה של צבעי ציור. היתרונות לא פוסחים גם על הצד של הצרכן, שרוכש את הציורים ובכלל צורך אמנות. ניתן בערב אחד לבקר במספר גלריות – מה שממש לא מתאפשר בדרכים שאינן דיגיטליות, וכן המחירים נוחים יותר לרוב. כמו כן, כשהמלאי מתחדש והאומן יוצר יצירה חדשה, אין צורך להמתין עד לפתיחת הגלריה הבאה – הציור עולה במהירות לאתר וניתן לרכוש אותו.