רוב בעלי העסקים המשווקים את מרכולתם באופן דיגיטלי מכירים בעיקר את הפרסומית של גוגל ולו היכרות שטחית אם לא למעלה מזה. חלקם מכירים גם את אפשרויות של פרסום עסקים בפייסבוק וחלקם אף התנסו הן בגוגל והן בפייסבוק אך לא בטוח שכולם אכן יודעים מה ההבדל בין שתי פלטפורמות הפרסום הללו למעט העובדה שכל אחת מהן שייכת לגוף מסחרי אחר.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: canva)

הרשו לנו לחדש לכם שלצד הנקודות המשותפות ביניהן, קיימים גם הבדלים משמעותיים בין הפלטפורמות. ומומלץ להשכיל להבין מהן על מנת לנצל את כל אחת מפלטפורמות הפרסום עסקים בפייסבוק ופרסום בגוגל באופן יעיל שיניב כמה שיותר תוצאות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.
1. מיקרו לעומת מאקרו
ענקית החיפוש גוגל, שהוקמה בשנת 1998 משמשת כיום כמנוע החיפוש הגדול בעולם (ויש מי שיאמרו גם המועדף בעולם), מכילה מידע עצום בתוך תוצאות החיפוש שבה ופונה לכלל הגולשים בכל העולם, כאשר לכל מדינה יש את השיוך הגיאוגרפי הרלוונטי שלה לתוצאות החיפוש. משמעות הדבר היא בעיקר תחרות עצומה בין בעלי האתרים, שמעלה את עלויות הפרסום באופן טבעי וככל שמילות המפתח שבית עסק מעוניין לפרסם בהן יותר מבוקשות, כך העלות להופיע בהן עולה. כמו כן, תחרות זו טומנת בחובה גם נושאים כמו תמונות, נוסחים, רלוונטיות ועוד, המשפיעים באופן ישיר על העלויות.
פייסבוק, שהוקמה כשש שנים לאחר גוגל כרשת חברתית, גדולה ככל שתהיה, אינה שוות ערך בגודלה לגוגל וחשופה לקהל מצומצם יותר יחסית (יחסית, כלומר, מיליארדים בודדים אל מול עשרות המיליארדים של גוגל). פייסבוק נחשבת לרשת חברתית שעיקר הכנסתה היא פרסום, אך יחד עם זאת, היות והתחרות בה אינה כה גדולה כמו בגוגל, משתנה זה משפיע לחיוב על העלויות באופן יחסי.
2. יש מקום לכולם ברשת החברתית
בעוד שגוגל הענקית מתבססת על תוצאות חיפוש של אתרי אינטרנט, על מנת לפרסם בפייסבוק אין כל צורך באתר אינטרנט, אלא מספיק לתחזק עמוד עסקי בפייסבוק על מנת לבסס עליו את הקמפיינים. יתרון זה הוא עצום משום שעסקים רבים, בעיקר עסקים קטנים, כלל לא מעוניינים בתחזוק אתר אינטרנט שאולי אף פחות רלוונטי עבורם כעסק קטן ומקומי. פרסום בפייסבוק מקנה לאותם עסקים קטנים את החשיפה הנחוצה להם הן גיאוגרפית והן בכלל. יתרה מזאת, עסק שיש לו אתר אינטרנט ויש לו את הגב הכלכלי לכך, יכול באותה הנשימה הן לעשות קידום בגוגל והן לפרסם בפייסבוק ובכך לבסס טביעת רגל בכל אחת מפלטפורמות אלה.
3. עלויות
כפי שכבר הזכרנו קודם, חלק גדול מעלויות הפרסום כרוך בתחרותיות הקיימת בכל אחת מהפלטפורמות הללו, בגודלן מבחינת נתח שוק הפרסום ברשת ועוד. לכן, הגיוני לומר שגוגל, הפלט]ורמה הגדולה והתחרותית יותר מבין השתיים תהיה היקרה יותר מבחינת עלויות הפרסום. אך יחד עם זאת חשוב לציין שמאוד חשוב לנהל את הפרסום בכל אחת מהן בצורה חכמה ונכונה שכן להפריז בעלויות תמיד ניתן ולו רק מתוך חוסר בקיאות או שימת לב לפרטים הקטנים הן בגוגל והן בפייסבוק.
4. מיקוד קהל
5. הן בגוגל והן בפייסבוק חובה לקבוע מי קהל היעד של הפרסום עוד בטרם העליתם מודעה אחת, הן על מנת לשרת את המטרה שלשמה הוקם הקמפיין והן למטרת ריכוז ההוצאה לכדי תוצאה. בעוד שבגוגל טרגוט קהל היעד נעשה ע"י בחירת מילות מפתח, בפייסבוק נעשה התהליך ע"י בחירת פרמטרים מסוימים כגון: גיל, מגדר, איזור גיאוגרפי, תחומי עניין, השכלה וכו'. יש האומרים כי שיטת הטרגוט של גוגל טובה יותר ויש ההיפך, מה שבטוח ששתי השיטות שונות וככל שעושים את הטרגוט שתיהן נכון, כך מצמצמים את החשיפה אך ורק לקהל רלוונטי ויוצרים את התוצאה הרצויה בכל קמפיין.
המאמר נכתב על ידי סער ברעם - מומחה קידום בפייסבוק.