הניקיונות האינטנסיביים לקראת חג הפסח מאפשרים לנו "להתלבש" על הבית ולנקות בצורה יסודית את כל החללים בנכס, כולל חלונות ותריסים, ארונות, כונניות, ספות, שטיחים ועוד. במהלך הניקוי היסודי לקראת החג אתם עשויים לגלות כתמי עובש על הקירות, התקרה והרהיטים וכתמי חלודה בעיקר באמבטיה, בכיור, ברהיטים ממתכת ובשירותים. יש לטפל במקצועיות בכתמי העובש והחלודה מאחר והם מהווים מפגע תברואתי ואסתטי חמור, ובנוסף הם מכערים את הבית, גורמים לנזקי רכוש ומשפיעים לרעה על שווי הנכס בשוק.
מדוע מופיעים כתמי עובש וחלודה בבית?
עובש הוא שם כללי לפטריות המכסות משטחים לחים, הוא מורכב מרשת קורים הנקראת תפטיר. העובש מתפתח במהירות ומתרבה באמצעות נבגים זעירים הנפוצים לכל עבר והם עלולים לגרום להפרעות נשימה ולאלרגיות. עובש הוא מפגע בריאותי חמור העלול לסכן בעיקר ילדים וקשישים.
העובש מתפתח בבית כתוצאה מכשלי איטום, חדירת לחות ורטיבות לקירות ולתקרה, נזילות, היעדר אוורור ולחות גבוהה. לכן, ניתן למצוא כתמי עובש בחדרי רחצה ושירותים, אלו חללים לחים בהם האוורור בעייתי, ואם יש ליקויי איטום אתם עלולים לגלות סימני עובש גם מאחורי ארונות קיר, על קירות ועל התקרה.
1 צפייה בגלריה
הקץ לעובש
הקץ לעובש
הקץ לעובש
(צילום: shutterstock)
חלודה מתפתחת כתוצאה מהתחמצנות של מתכת עקב מגע עם חמצן שבאוויר, לחות ומים. החלודה מתפשטת בהדרגה ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית במתכת עד כדי התפוררות. החלודה מהווה מפגע בטיחותי במעקות ובסורגים, היא עלולה לגרום לפציעות וחתכים בידיים והיא מהווה מפגע אסתטי חמור.
הסרת כתמי עובש וחלודה במקרים קלים
במקרים קלים של עובש וחלודה בבית אפשר לטפל בבעיה לבד ובשיטות עשה זאת בעצמך. לא חייבים להזמין איש מקצוע להסרת עובש וחלודה, כל עוד מדובר במקרה קל. כדי לטפל נכון בכתמי עובש וחלודה המתגלים במהלך הניקיונות לקראת חג הפסח – יש להצטייד בחומרים איכותיים ויעילים להסרת הכתמים.
בעזרת חומרים נכונים והקפדה על הנחיות היצרן, תוכלו להסיר יחסית בקלות את כתמי העובש והחלודה מהמשטחים השונים, אך אם אתם מגלים סימני עובש גדולים על הקירות ומאחורי ארונות חשוב לאתר את הכשל כדי לטפל בבעיה ולמנוע מעובש להתפתח מחדש.
כדאי לדעת כי ארגון הבריאות האמריקאי פרסם לאחרונה המלצה לניקוי עובש ממשטחים בבית, ולדברי הארגון כדאי להזמין איש מקצוע רק אם השטח הנגוע בעובש גדול מ-9 מ"ר. אם האזור הנגוע קטן ניתן לטפל בכתמי העובש לבד בעזרת שילוב של חומרי ניקיון ומים חמים. כמו כן, אם יש שטיחים, וילונות, רהיטים מרופדים וחפצים שונים בבית הנגועים בעובש ומריחים רע – עדיף להיפטר מהם במסגרת ניקיונות פסח, וכדאי להתחדש בחפצים ולא לקחת סיכון מיותר עם החפצים הנגועים.
טיפים והמלצות מאנשי המקצוע לניקוי עובש וחלודה בבית
טיפול בעובש מתחיל באיתור הכתמים וגילוי מקור הרטיבות, יש לאוורר היטב את החלל ולדאוג לייבוש מלא של האזור הנגוע. לאחר תיקון בעיית האיטום יש לבחור חומרים ייעודיים להסרה ולמניעת עובש. בחדרי האמבטיה והכביסה כדאי לצבוע את הקיר בצבע מיוחד המונע מהלחות להצטבר על הקיר, אפשר לנגב את כתמי העובש בעזרת מטלית לחה וטבולה בחומר ניקיון להסרת עובש או באקונומיקה.
הדרך היעילה ביותר להסרת העובש מקירות, תקרה ורהיטים היא באמצעות מסיר עובש איכותי, יש לרסס את החומר ממרחק של כ-20 ס"מ מהמשטח, להמתין כמה דקות ולנגב את המשטח. בהתאם לצורך ניתן לשפשף קלות את האזור כדי להסיר כתמים קשים. לאחר ייבוש מוחלט יש לצבוע את הקיר בצבע מונע עובש וטחב.
כדי להסיר חלודה מרהיטים שונים בבית, מקירות, ממעקות ומסורגים, המומחים ממליצים להסיר את החלודה מהמשטח באמצעות מברשת ברזל. לאחר ניקוי ראשוני יש לשטוף היטב את המשטח במים ולאחר מכן מרססים את המשטח בחומר ייעודי להסרת חלודה. יש לכסות את כל האזור הנגוע בחלודה בחומר, להמתין כשעה או יותר עד להמסת החלודה ויש לשטוף את האזור במים ולייבש היטב. לאחר ייבוש מוחלט חשוב לצבוע את המשטח בצבע יסוד עשיר באבץ ובשתי שכבות צבע בגוון לבחירה.
איך לבחור נכון מוצרי ניקוי להסרת חלודה ועובש?
בחירה נכונה של חומרים להסרת ולטיפול מניעתי בכתמי חלודה ועובש היא קריטית מאחר ויש חומרים רבים הנמכרים בשוק, אך לא כולם יעילים. חומרים מקצועיים להסרת ולטיפול בעובש ובחלודה מאפשרים לכם לטפל נקודתית במפגע, לחדש את הקיר או הרהיט ולשמור על בריאותכם.