הסכם ממון
כאשר בני זוג עומדים להתחתן, חיי האהבה שלהם לרוב פורחים ונמצאים בשיאם – וכלל לא עולה על דעתם האפשרות שיום יבוא והם לא ירצו לחלוק אחד עם השני את המשך חייהם. אמנם זו נראית כמו אופציה רחוקה ולא רלוונטית כרגע, אך חשוב לבטח את עצמכם גם במקרה של גירושין, ולקוות שלא תזדקקו לו.
הסכם ממון הוא הסכם שבני זוג יכולים לערוך לפני שהם מתחתנים, וכך להחליט כרצונם על אופן חלוקת הרכוש המשותף שלהם ביניהם. במידה ובני זוג לא עורכים הסכם ממון, במקרה של גירושין יחול עליהם כלל ברירת המחדל של חוק יחסי ממון – חלוקה שווה של כל הרכוש המשותף בין שני הצדדים.
בעת עריכת הסכם ממון, ייתכנו מחלוקות בין בני הזוג. על מנת לוודא שההסכם נחתם בצורה הטובה ביותר, ותוך התחשבות והגשמת רצונות שני הצדדים – תוכלו להיעזר בעורך דין משפחה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אסתר שלום - עורך דין משפחה
עו"ד אסתר שלום - עורך דין משפחה
עו"ד אסתר שלום - עורך דין משפחה
(צילום: FREEPIK )
בדיקת אבהות
בדיקת אבהות נעשית כאשר האישה נכנסת להריון, ובני הזוג מעוניינים לדעת האם הגבר הוא האבא של התינוק או שאינו האבא. בדיקת אבהות נעשית לרוב כבדיקה גנטית, באמצעות דגימה של רוק, שיער או דם. על מנת לערוך בדיקה כזו בישראל, נדרש צו של בית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, אם האישה כבר נשואה והרתה מחוץ לנישואין – בית המשפט ייטה שלא לתת צו כזה, שכן הילד עשוי להיחשב ממזר לפי ההלכה היהודית.
כיוון שדיני המשפחה בישראל כופים להלכה היהודית, האישור לקבלת בדיקת אבהות עשוי להיות מעט מסובך. על מנת להתמודד עם הסיטואציה בצורה קלה יותר, תוכלו להיעזר בעורך דין משפחה. חשוב לזכור שנושאים העוסקים בענייני משפחה נידונים בפני ערכאות משפטיות שונות מהמקובל, ולכן נדרש עורך דין משפחה – שמכיר לעומק את הנהלים והדינים של הערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
הליך גירושין – הסכמה על הסדר משמורת
כאשר זוג נשוי מחליט להיפרד, עליו לעמוד בפני הליך גירושין, שעלול להיות רצוף בתלאות נפשיות ופיזיות. על כן, חשוב שיהיה לצידכם עורך דין גירושין, שידע להכווין ולהדריך אתכם - וכך לחסוך לכם זמן יקר ועלויות רבות במהלך ההליך.
אחד מהנושאים הקשים והטעונים ביותר שעומדים על הפרק בעת גירושין, הוא נושא המשמורת. בני הזוג הפרודים יכולים להחליט על משמורת מלאה של אחד הצדדים, כאשר לרוב מדובר באם – בה הילדים גרים ומבלים את מרבית זמנם אצל אחד מהצדדים, או על משמורת משותפת – בה ההורים חולקים שווה בשווה את הזמן שהם מבלים עם הילדים.
במקרים רבים, בני הזוג הפרודים לא יראו עין בעין לגבי הסדר המשמורת שעליהם לקבל על עצמם. הסדר המשמורת גם משליך ישירות על סכום המזונות שעל הצדדים לשלם עבור הילדים, עובדה שעלולה אף להעצים את המחלוקות סביב הנושא.
במקרים אלו, חשוב לקבל ייעוץ והכוונה מעורך דין משפחה, שליווה זוגות רבים שהיו במצבכם, וידע בצורה המקצועית והטובה ביותר כיצד להגיע לעמק השווה בין הצדדים. עו"ד אסתר שלום מתמחה בענייני משפכה והליכי גירושין, כך שתוכל לסייע לכם בצורה מקצועית ושקולה כיצד להתמודד עם המצב, בהתאם לרצונכם וליכולתכם לגדל את הילדים.
בנושא זה, חשוב להזכיר את חזקת הגיל הרך. זוהי חזקה שקבע בית המשפט העליון, לפיה כאשר הורים לילדים מתחת לגיל 6 בוחרים להתגרש – האמא היא זו שמקבלת באופן אוטומטי את הילדים. עם זאת, האב יכול להתנות על חזקה זו, אם יוכיח שהאם לא כשירה מבחינה נפשית או פיזית לגדל את הילדים. דרך נוספת בה האב יוכל להתנות על החזקה היא להראות שבני הזוג קבעו הסכם משמורת משותפת.
אבות שילדיהם מתחת לגיל 6, ומעוניינים להתנות על חזקת הגיל הרך, יכולים לפנות לעורך דין משפחה, על מנת להעריך את הסיכויים לקבלת העתירה ולהעלות את כל הטיעונים שיכולים לסייע לו לקבל משמורת משותפת על ילדיו. עו"ד אסתר שלום מלווה כבר שנים רבות זוגות רבים בהליכי גירושין, וסייעה לאבות להתנות על חזקת הגיל הרך. תוכלו לקבל את הסיוע והייעוץ המשפטיים המקצועיים והמקיפים ביותר, שיתאימו למצבכם ולנסיבות המשפחתיות שלכם.
מזונות ילדים
נושא נוסף שעומד על הפרק בעת גירושין, וקשור גם להסדר המשמורת, הוא הנושא של מזונות ילדים. החל משנת 2017, בית המשפט העליון קבע שהמזונות של ילדים עד גיל 6 ישולמו במלואם על ידי האב, ואילו לאחר גיל 6 – שני ההורים צריכים לשלם מזונות עבור ילדיהם. קביעה חדשנית זו הגיעה לאחר שנים רבות בה האב היה צריך לשלם לבדו מזונות עד ילדיו, ללא קשר לרמת הכנסתו או לרמת הכנסתה של האם.
תשלום המזונות מטיל נטל כבד עבור הצדדים, שלא תמיד נמצאים במצב כלכלי שוויוני, ולכן ייתכנו מחלוקות רבות בעניין זה ביניהם. הדרך הטובה ביותר להגיע להסדר שיניח את הדעת עבור שניכם, ללא מעורבות של הליך משפטי, היא להיעזר בעורך דין גירושין.
הליך גישור – הדרך בה תוכלו להגיע לעמק השווה
כאשר בני זוג בוחרים להתגרש, ובמיוחד כאשר יש לבני הזוג ילדים משותפים – עלולות להתעורר מחלוקות רבות על נושאים רבים (שכוללים את מרבית הנושאים שהועלו לעיל). כל צד מעוניין בטובתו ובהגנה על האינטרסים שלא, לעיתים מבלי להתחשב בצרכים וברצונות של מי שעד לא מזמן היה שותפו לחיים.
כאשר בני הזוג אינם מצליחים לפתור את המחלוקות בכוחות עצמם, לרוב הם יפנו להליך משפטי שיסדיר את תנאי הגירושין שלהם, בליווי של עורך דין משפחה. הליך משפטי זה עלול להיות סבוך וממושך, להיות כרוך בעלויות רבות ובהמצאת מסמכים רבים לבית המשפט, ובעיקר להתיש את שני הצדדים – נפשית ופיזית. גם הילדים שלכם עלולים לסבול מההליך, שבו הם רואים לנגד עיניהם את ההורים האהובים שלכם מתווכחים ונלחמים אחד בשני.
על מנת להימנע מאי הנעימות הכרוכה בהליך משפטי, ניתן לקחת צעד אחורה – ולפנות להליך גישור. עו"ד אסתר שלום משמשת בתור מגשרת מוסמכת, ותוכל לגשר על הפערים ביניכם, ללא כל צורך בהתערבות של הערכאות המשפטיות בחיי הנישואין (והגירושין) שלכם. בהליך זה אולי תופתעו לגלות שהפערים ביניכם אינם כה גדולים כפי שאולי חשבתם בהתחלה, כך שתוכלו לפתור אותם ללא צורך בעורך דין משפחה ובהליכים משפטיים.
גם אם לא על כל הבעיות תצליחו להתגבר – כל מחלוקת שנפתרה בהליך גישור חוסכת לכם זמן ועלויות רבות בבית המשפט. את שאר המחלוקות תוכלו לפתור בערכאות המשפטיות, בליווי של עורך דין משפחה (אשר גם כאן, עו"ד אסתר שלום תוכל להיות לכם לעזר, בהיותה עורכת דין משפחה והליכי גירושין מקצועית ומנוסה).
עו״ד אסתר שלום
דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204
טלפון: 052-970-6731
ester-law.co.il