מספרים על ג'ון לנון שכאשר הוא היה בן 5, אימו אמרה לו שהמפתח לחיים הוא אושר, לכן, כשמורתו שאלה אותו מה הוא רוצה להיות כשיגדל, הוא ענה "מאושר". המורה אמרה שהוא לא הבין את השאלה, והוא ענה לה שהיא לא הבינה את החיים.
הציטוט הזה מזכיר לי הרבה את הסיבה הבסיסית שבגללה אנשים רוצים להיות בזוגיות בגלל ובזוגיות מיטיבה בפרט. כולנו רוצים להיות שמחים ומאושרים.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

על פי מדעי המוח האנשים המאושרים ביותר בעולם הם הנזירים של הדלאי למה. נזירים אלה העמידו עצמם למבחן ונבדקו במכשירי MRI. הבדיקות הוכיחו שאזור המוח האחראי על אושר על פי המדע מוגדל אצלם באופן משמעותי מאשר כלל האוכלוסייה.
לרובנו זה לא מעשי לעבור לגור במנזר, להתנתק מהעולם החומרי ולבלות שנים בתרגול מדיטציות בודהיסטיות בפיתוח חמלה ושמחה ספונטנית.
לכן דרך המלך לרובנו ליצור שמחה בחיים היא באמצעות מערכות יחסים מיטיבות. גם נושא זה נחקר והוכח בעשרות מחקרים שאולי המפורסם שבהם נערך באוניברסיטת הווארד ועקב אחרי עשרות אנשים במשך למעלה משבעים שנה.
אנו יודעים היום להגיד שאיכות מערכות היחסים של אנשים קובעת במידה רבה את איכות חייהם, את בריאותם הנפשית ואת מידת האושר שלהם.
כאשר אנשים מוצאים עצמם תקועים במערכת יחסים לפעמים קשה, לעיתים קשה מאוד, מערכת עם דינמיקה של קורבנות, תוקפנות, ביקורת, שתיקות, ריבים בלתי פוסקים אין ספק שהחוויה היא בדידות ואומללות.
לעיתים נפגע האמון בין בני הזוג כתוצאה מבגידה. לעיתים גם יש ויכוח בין בני הזוג על עצם המילה בגידה, מה נחשב בגידה ומה לא. בכל מקרה עדיין האמון נעלם.
לפעמים מערכת היחסים נראית שקטה ועל פניו הכול בסדר אבל בפועל נעלמה התשוקה, או נעלמו השמחה והצחוק, מופיעה כהות וריחוק ובני הזוג מתפקדים באופן אוטומטי כשותפים לדירה וגידול הילדים.
בכל מקרה כזה יש מופע של יחסים וזוגיות שפוגעים בתחושת השמחה ורמות האושר של אנשים וכמעט תמיד השיח הפנימי של שניהם יהיה זהה:
"הייתי רוצה לתקן את הזוגיות שלי"
גם אם זה לא נאמר בפרוש המטרה של טיפול זוגי היא לאפשר לכל אחד מבני הזוג וגם לילדים חיים מאושרים יותר.
למרבה המזל לתהליכים זוגיים יש סיכויים גדולים מאוד להצליח.
בתהליך של טיפול זוגי אפשר לעשות התערבויות ברמות שונות.
ברמה ההתנהגותית: ניתן ללמוד סגנונות תקשורת שונים, תקשורת מקרבת, שיח דיאלוגי ועוד. ניתן ללמוד לייצר הסכמות על נושאים שבמחלוקת, על חלוקת תחומי עשיה ועל התארגנות בבית. לומדים מודלים של תקשורת ושפה שמאפשרים את זה.
אפשר אפילו ללמוד לדבר על מיניות לשנות את ההרגלים לייצר תקשורת בריאה בנושא ולפתח תשוקה חדשה. מפנים זמן ומקום לאהבה גופנית, לומדים הרבה על סוגי מגע, על עונג ועוד.
ברמה הרגשית: בני זוג שעושים עבודה זוגית טובה יכולים להעניק ריפוי זה לזו לפצעי ילדות. ילד שחווה בילדות שאמא כל הזמן מבקרת אותו עלול להרגיש שבת הזוג שלו כל הזמן מבקרת אותו. ילדה שהרגישה בילדותה שהיא שקופה ולא רואים אותה עלולה להתלונן שוב ושוב שבן הזוג שלה לא מתחשב בה מספיק.
ככל שבני זוג יכולים ללמוד להכיר זה את זו לעומק ולשתף באמת במצוקות הקיומיות שלהם מבלי להאשים זה את זו הם מייצרים אופציית ריפוי יותר גדולה לפצעי הילדות שלהם.
רמות רוחניות: בני זוג יכולים לייצר אופציות צמיחה זה לזו. ככל שהם מצליחים לצאת מתוך מעגל הפגיעה והדרמה ולראות את עצמם מעבר לסיפור שלהם הם לומדים כמה האתגרים שבני הזוג שלהם מייצרים עבורם יכולים לייצר צמיחה אישית וזוגית בחייהם.
לסיכום: טיפול זוגי דרך נפלאה לריפוי וצמיחה ולהגדלת שמחת החיים האישית והזוגית.