גילאי הילדות הם קריטיים ברכישת המיומנויות האלו, וממש כמו כל מיומנות אחרת, חשוב לדעת כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה. באמצעות הכלים המתאימים וערכת למידה ייחודית "כישורים לקשר חברתי", תוכלו להקנות לילדים כישורים חברתיים חיוניים שיסייעו להם להתמודד במרחב החברתי בגילאי הילדות ובשלבים מתקדמים בחייהם.
נידוי חברתי בעולם המודרני
מדי יום אנו שומעים סיפורים על ילדים שחווים נידוי חברתי חמור שבמצבים מסוימים גורם להם להיסגר בפני החברה. למרבה הצער, רבים מהסיפורים הללו מתרחשים לילדים שאינם יודעים להתמודד עם סיטואציות חברתיות מסוימות, מה שגורם לריחוק מצד חבריהם לכיתה.
התחושות שמלוות ילדים עם קשיים חברתיים הן חמורות ונעות מתחושת בדידות ועד תחושת אובדנות. למרבה השמחה, למרות שנראה לעתים שהמצב חסר תקנה, אין זה כך. בדיוק כפי שאנו לומדים כיצד לדבר, כיצד להביע את דעתנו וכל מיומנות אחרת – כך ניתן ללמוד כישורים חברתיים.
לא מדובר בגזירת גורל שתלווה ילדים במשך כל חייהם. באמצעות עבודה עם הכלים הנכונים ושיח חברתי מדויק, ניתן להקנות לילדים בכל הגילאים מיומנויות חברתיות שילוו אותם במהלך חייהם.
תרגול ולמידה של מיומנות חברתית – כיצד זה אפשרי?
הקנייה של מיומנויות חברתיות היא אכן אפשרית, כל עוד דבקים במטרה ומתמידים בה. במסגרת הביתית וגם המסגרת הבית ספרית ניתן ללמד ילדים מיומנויות חברתיות מדויקות וחיוניות להתמודדות עם הסביבה באופן מיטבי. בבית ההורים הם אלו שיכולים לבצע את המשימה, ואילו בבית הספר הצוות החינוכי יכול ליצור אקלים חינוכי-חברתי מתאים למטרה הזו; באמצעות נידוי של תופעות כמו מידור חברתי ואלימות פיזית/מילולית, וכן יצירת אקלים חינוכי, יש בכוחם של מחנכים את היכולת ליצור סביבה חברתית נעימה שבה כל החברים מתקשרים ומשתפים פעולה באופן מיטבי.
אך, כאשר הורים, מורים או מחנכים נתקלים בבעיה עם ילדים שחווים בעיות חברתיות הם לא תמיד יודעים לעמוד מולן ולבצע את התיווך הנכון, ובנוסף - התגובה הרגשית האוטומטית של המבוגר לא תמיד מובנת בעיני הילד. לכן, ילדים זקוקים לתיווך מדויק וקונקרטי: עשה X, קבל Y. הם זקוקים לכלים בשפה ובעולם המונחים שלהם שיעזרו להם להתמודד עם בעיות באופן מוכר.
כשחושבים כיצד עושים זאת מבחינה פרקטית, לא לכולם התשובה לכך. כיצד מושיבים ילד או ילדה ומסבירים להם שצריך לעשות א', ב', ו-ג' במצבים מסוימים? או כיצד מגבשים כיתה ליצירת מרחב חינוכי חברתי?
בשאלות הללו עסקה גם נופר ירושלמי ספדה, יועצת חינוכית, שהקימה את אתר התוכן הגדול ביותר בתחום, אתר המרכז החברתי. בעזרת למידה מהשטח, מחקרים וניסוי וטעיה, נופר עוסקת היום בפרקטיקה וביישום של מיומנויות חברתיות במסגרות חינוכיות ובהנחיה פרטנית של ילדים.
בחיבור לעולמו של הילד במשחק ניתן ללמד אותם צעד אחד צעד כדי להתמודד עם סיטואציות חברתיות שהם לא יודעים כיצד להתמודד עמן. במהלך זמן, הילדים לומדים לקלוט רמזים חברתיים, להבין שפת גוף של אחרים והכי חשוב – הם רוכשים ביטחון בעצמם שמאפשר להם לתקשר עם הסביבה בצורה מדהימה.
5 טיפים מנצחים לשיפור מיומנות חברתית מאת נופר ירושלמי-ספדה
עבור אלו מכם שרוצים להנחיל לילדים או לתלמידים שלהם כישורים חברתיים, הטיפים הבאים יעזרו לכם במשימה:
- עודדו יצירה של קשרים חברתיים מחוץ למסגרות - המסגרת החינוכית היא הקבוצה החברתית המשמעותית בעבור הילד. עודדו את ילדיכם להזמין חברים מהכיתה או מהגן ולהיות חברתיים עם ילדים אחרים. כאשר הם מתקשרים עם ילדים אחרים, חזקו אותם ואפשרו להם להזמין חברים לביתם. באופן הזה ילדיכם ילמדו כיצד לשתף פעולה, לשחק עם אחרים, וללמוד לתקשר בצורה יעילה. חבר הזמין את ילדכם לביתו? דאגו גם אתם להזמין את החבר לאחר מספר ימים כדי ליצור תחושת הדדיות בין שני הצדדים.
- השתמשו בחוש הומור – כאשר מוציאים את העוקץ מבעיות שונות, הן כבר לא מפחידות כל כך. לכן, חשוב שתעודדו את הילדים שלכם לפתח חוש הומור בריא לחיים באמצעות תכנים מצחיקים שמתאימים לגילאים שלהם ושמירה על מצב רוח חיובי בבית.
- השתמשו בשיח חברתי מדויק – חשוב לתת לילדים כלים מילוליים מדויקים על מנת שידעו כיצד להתמודד עם בעיות שונות. לכן, אל תאמרו להם "היה חבר טוב" אלא הסבירו להם כיצד עליהם לנהוג עם חברים: הפסד בכבוד, תוותר, תתאפק, תחייך ועוד.
- היו אתם חברתיים - התבוננו על המערכת החברתית והמשפחתית שלכם כהורים. האם יש לכם מעגל חברים? האם אתם שומרים על קשרים חברתיים? הוו מודל בעבור ילדיכם להתנהלות חברתית נכונה ונעימה לכל הצדדים על מנת שיוכלו ליישם את הדוגמה האישית שלכם.
- מתקשים ורוצים לאמן מיומנויות חברתיות בבית או בכיתה? למדו ילדים כישורים חברתיים באמצעות משחקים ודפי אימון הזמינים לכם באתר המרכז החברתי. כיום ישנן ערכות שונות שמבוססות על פסיכולוגיה של ילדים, והן מעבירות למידה חברתית רגשית בצורה מהנה. הערכות הללו נועדו לעבודה באופן פרטני או בקבוצה קטנה או כיתה שלמה, כך שילדים יוכלו ליישם את מה שהם למדים עם חברים בני גילם. כיום יש מגוון רחב של ערכות שנועד במיוחד לילדים ומאפשר להורים ולאנשי חינוך להעביר מסרים חשובים לילדים.
המרכז החברתי: מרכז ללמידה חברתית רגשית (S.E.L) לילדים ולצוותים חינוכיים
"המרכז החברתי" נוסד בחיפה על ידי נופר ירושלמי-ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית, חברת הנהלה בצוות איל''ת - האגודה הישראלית לטיפול חברתי, שראתה במשך שנים כיצד ילדים מושפעים מדינמיקות חברתיות. לאחר השלמה של שני תארים בתחום החינוך ועבודה עם ילדים במשך מספר שנים, נופר הרגישה זיקה חזקה לילדים שסובלים מקשיים חברתיים והבינה שהמערכת החינוכית לא תמיד מצליחה ללמד אותם מיומנויות אלה ושיש צורך לחזק את נושא הלמידה הרגשית בקרב ילדים. כיום נופר מנחה צוותים חינוכיים לעשייה בתחום, מנחה ילדים באופן פרטני ויוצרת מגוון תכנים ועזרים המסייעים בלמידה חברתית.
מתוך צפייה באותם ילדים וזיהוי הבעיות שמהן הם סובלים, נופר "הרימה את הכפפה" ויצרה מרחב וערכות למידה חברתיות לילדים.
במרכז החברתי ניתן ללמוד מיומנויות חברתיות שונות, אנשי חינוך לומדים ומקבלים את הכלים שחסרים להם לסייע לילדים עם בעיות חברתיות שונות
כדי לאפשר לאנשי חינוך וילדים ליהנות מערכות ומשחקים חברתיים שונים, המרחב החברתי מפיץ תכנים איכותיים לכל רחבי הארץ בעברית, ערבית ואנגלית. באמצעות הערכות ניתן להעביר שיעורים בכיתה ושיעורים לקבוצות קטנות, ובעצם להנחיל כישורים חיוניים גם בלי להגיע למרכז החברתי.
הורים, מורים, יועצים, פסיכולוגיים, מאמנים לילדים כולם יכולים לרכוש ערכות שנועדו במיוחד לילדים בגילאים שבהם זה חיוני ללמוד מיומנויות חברתיות. החוויה של ישיבה בקבוצה, שיח עם ילדים אחרים, הצפת בעיות שונות, ולימוד של פתרונות לבעיות הללו נוחל הצלחה מזה מספר שנים, והוא עתיד להתפתח לאפיקים נוספים.
ערכת "כישורים לקשר חברתי" מבית המרחב החברתי שלי היא הערכה המדויקת ללימוד של כישורים חברתיים, ומתלוות אליה מגוון ערכות נוספות שכבר עושות קסמים בכל רחבי הארץ.
בימינו, אין סיבה שילדים ירגישו שהם לא שייכים לסביבתם. לימוד של כישורים חברתיים בגובה העיניים והקניית מיומנויות חברתיות באמצעות כלים ייעודיים מסייע לילדים בכל רחבי הארץ, והודות לחשיבה החברתית-רגשית של מרכז החברתי – גם אתם יכולים לקבל גישה לכלים הנפלאים הללו.