גידול דגים הוא תחביב של ממש. הם צבעוניים, מרצדים לנו מול העיניים, ואם יש משהו שהופך את כל הדבר הזה להרבה יותר יפה, הוא האקווריום. כיום תוכלו למצוא אקווריומים בגדלים שונים, ולעצב אותם כמעט על פי רצונכם עם מנורות צבעוניות וצמחים. ביחד עם דגים צבעוניים – מדובר בחגיגה לעיניים. אלא שכל מי שמחליט לגדל דגים בביתו, יודע שלא מדובר בחיית נוי אלא בבעל חיים של ממש – שכמו כולנו זקוק לסביבת חיים בריאה. תחזוקה לקויה של האקווריום משפיעה על בריאותם של הדגים, ולעיתים קרובות אף גודעת את חייהם, ויתרה מכך – עולה ביוקר גם כלכלית. לפניכם 12 טעויות בתחזוקת אקווריום, שהימנעות מהם תאריך את חייהם של הדגים שלכם, תהפוך אותם לשמחים יותר וכמובן תחסוך לכם הוצאות כלכליות לשווא.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

12 טעויות נפוצות בתחזוקת אקווריום

1. התחלה רעה – טעות נפוצה ומאוד לא נעימה היא להכניס את הדגים לאקווריום לפני שהטמפרטורה של המים התייצבה. כשהמים קרים מאוד או חמים מאוד – זה עלול להרוג את הדגים שלכם. זהו כלל ברזל – הדגים נכנסים לאקווריום רק כשהטמפרטורה יציבה.
2. גודל האקווריום – אקווריום קטן הוא לא בהכרח קל יותר לתחזוקה – תנאי המים רגישים יותר והערכים שלהם משתנים. במהרה הם צוברים ערכי אמוניה גבוהים, מה שבסופו של דבר עלול להרוג את הדגים. לכן, בחרו באקווריום בינוני או שתדאגו לניקיון המים מדי יום.
3. ניקיון האקווריום – את האקווריום אסור לנקות עם חומרי ניקיון רגילים, ובוודאי לא עם סבונים וחומרים כימיים למיניהם. יש לנקות אותו באמצעות מים וסקוטצ' בלבד, ולוודא שלא נותרו באקווריום חוטים או סיבים מהסקוטצ'.
4. שאיבת משקעים – שאריות מזון וצרכים של דגים יש לשאוב בהדרגה, ולהקפיד לעשות זאת לעיתים קרובות. הדגים שלכם לא מעוניינים לשחות בתוך מים מלוכלכים – זה לא נעים ולא בריא להם.
5. הימנעות מבדיקות מים תקופתיות – טעות נפוצה היא לשכוח לבדוק את רמת הערכים במים, ורק לזרוק לדגים אוכל פנימה. זכרו כי הדגים מפרישים חומרים שונים, וכיום ניתן לרכוש ערכות לבדיקה. מה צריך לבדוק? רמת חומציות, אמוניה, ניטריט וניטראט.
6. השתמשו בפילטר איכותי – מומלץ לקנות פילטר איכותי שמפלטר את המים כ-4 פעמים בשעה.
7. אל תכניסו לאקווריום שלכם יותר מדי דגים – עומס דגים באקווריום מכביד על פעילות הפילטר, ולא מן הנמנע שתמצאו כמה מהדגים שלכם מתים על אף שהקפדתם על התחזוקה.
8. האכלת יתר – אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא האכלה של הדגים בכמות אוכל גבוהה מדי. הכמות המומלצת היא פעם ביום – ויש לדאוג לכך שהיא תספיק לכל הדגים שבאקווריום. אכילה מוגברת של הדגים מגבירה את עשיית הצרכים שלהם ופוגעת במחזורי החנקן במים.
9. לא מבצעים החלפה של המים – אחת לשבוע, יש לבצע רענן של כ-15% מכמות המים.
10. מי הם הדיירים שלכם? ערבוב סוגי דגים שאינם מתאימים – עלול לגרום להם לתוקפנות אחד כלפי השני בעקבות תנאי מחייה שאינם הולמים את הצרכים שלהם. אל תערבבו דגים על פי צבעם ויופיים, אלא לפי תנאי המחיה להם הם זקוקים.
11. הזנחה – אצות באקווריום מעידות על טיפול לא תקין במים וחוסר איזון בערכים. ראשית חשוב לנקות את האקווריום עם סקוטצ' ולהסיר את האצות, וכמובן להחליף את המים.
12. צמחייה טבעית – במקרים רבים, מגדלי דגים מעדיפים לבחור בצמחייה מלאכותית שכן צמחייה טבעית דורשת תחזוקה בעצמה על מנת שתמשיך לחיות. עם זאת, הצמחייה הטבעית בריאה יותר – היא מחמצנת את המים, סופחת רעלנים שונים וניזונה מהאצות, מה שגורם למחזוריות טובה ולשמירה על איכותם של המים. בנוסף, סביר להניח שהדגים שלכם יאהבו יותר להתערטל מסביב לצמחייה אמיתית.
שמרו על סביבת המחייה של הדגים שלכם
כולנו זקוקים לסביבת מחייה נקיה וטבעית ככל הניתן, כדי להאריך ימים ולהיות מאושרים יותר. אם ברצונכם ליהנות מהדגים שלכם לפרק זמן ארוך וכמובן לאפשר להם לחיות חיים בריאים, פעילים ומהנים – דאגו להם לסביבת מחייה נקייה שתאריך את ימיהם.