מראיינת: אלינור לוגאסי
ספר לי על עצמך בקצרה.
שמי חמי, מתגורר בלב השרון, רווק ואוהב לשחות. כשסגרו את הבריכות, נאלצתי להתאמן בים – אמנם בלי כלור, וגם ללא קירות ואולי ללא גבולות, אבל עם מערבולות וזרמים – יכול להיות מאד מסוכן. טייס למעלה מעשרים שנה, ובאל-על משנת 2014, מצאתי עצמי מקורקע כשהעולם נעצר. במהלך החל"ת חיפשתי לעשות משהו משמעותי וסדנאות כתיבה בזום מילאו נפח משמעותי בזמן הסגרים.
האם כתיבה תמיד הייתה חלק מחייך?
לא. התחלתי לכתוב למגירה לפני בערך עשר – חמש עשרה שנה, סיפורים קצרים שישבו והעלו אבק. לפני 8 שנים הלכתי רחוק יותר והוצאתי את ספרי הראשון "דלתות מרום" לאור.
3 צפייה בגלריה
רעידה - חמי רון
רעידה - חמי רון
רעידה - חמי רון
(צילום: יח"צ צמרת)
מאין הגיע הרעיון לכתיבת הספר?
באחד משיעורי הסדנאות, קיבלנו תרגיל ליצור דמויות ולפתח דיאלוג ביניהן. התוצאה הייתה מעניינת וחשבתי: לאן זה עוד יכול להתפתח הדבר הזה... ומשם, הרעיון הלך והתרחב ומצאתי את עצמי כותב עוד ועוד. הושפעתי מאד מהתהליכים שהתרחשו במהלך הקורונה; עולם שנעצר, אורח חיים שמתרסק, והנהגה שעם הזמן התבררה כמפזרת רסיסי מידע שמידת יעילותו ואמינותו לא ברורה. מלא מחשבות, המון תחושות, והרבה מזה התנקז לתוך כתיבת הספר.
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה?
לא ממש. זה התחיל בתרגיל, משם ההתרחשויות והדמויות די "התגלו"/"התבהרו" ככל שכתבתי. זה תהליך ארוך ומאתגר אבל לא היו קשיים יוצאי דופן.
האם יש חלק בספר שנהנית לכתוב יותר? או להפך?
מעניין, לא חשבתי על זה, אבל האמת היא שמדי פעם יש איזה סיפור צדדי שתומך בעלילה או מסביר/נותן רקע - את החלקים האלו אהבתי. כאילו סיפור בתוך סיפור, אבל חלק מהסיפור.
3 צפייה בגלריה
רעידה - חמי רון
רעידה - חמי רון
רעידה - חמי רון
(צילום: יח"צ צמרת)
מה הופך ספר, לספר טוב לדעתך?
שני דברים: הראשון הוא, האם נהניתי מהקריאה.
השני הוא: האם הוא נשאר איתי (רעיון, דמות, עלילה, מסר, וכו').
יש לך מסר לקוראים?
לי אישית לא, אבל אשתף ואומר שבספר יש שלוש תמות שאצלי עוררו הרבה מחשבה בשנה האחרונה: הראשון מדבר על ההתמודדות האישית של אנשים עם שינויים קיצוניים בעקבות אירועים טראומטיים (ולא כולם מתעלים על עצמם והופכים לטובים וחזקים יותר). השני, הוא ההבנה כי השקר הכי מסוכן, הכי קשה להתמודדות והכי מסובך להבנה, הוא זה שמבוסס על גרעין של אמת. השלישי הוא תהיות לגביי המשטר, על מנגנוניו, וכמה שכוחו עצום אל מול האזרח.
3 צפייה בגלריה
חמי רון
חמי רון
חמי רון
(צילום: יח"צ צמרת)
אתה מתכנן להוציא עוד ספר?
הייתי שמח, אבל נראה מה יוליד יום.
רעידה הוא רומן מטלטל, המטשטש את גבולות ההיגיון ואת הגבול הברור בין מציאות לדמיון. זה ספר ששואב אותך לעלילה חסרת תקדים.
"רעידה" – חמי רון, הוצאת צמרת 2021
לרכישה בחניות הספרים ובאתר NETBOOK