בשנה האחרונה נשמעות מאות תלונות של עצמאים ובעלי עסקים בנוגע לחסימות של פרופילים, דפים עסקיים וחשבונות פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם.
חלק גדול מהחסימות מתבצע ללא התראה מוקדמת, ללא הסבר ואף ללא אפשרות ערעור.
3 צפייה בגלריה
חסימת פייסבוק
חסימת פייסבוק
חסימת פייסבוק
(צילום: shutterstock)
במקרה הרע פוגעות החסימות ביכולתם של עסקים קטנים לקדם ולשווק את עצמם, ובמקרה הרע, מהוות שיתוק עסקי מוחלט עבור העסקים שפעילותם מתבססת כל כולה על פלטפורמות אלו בלבד.
קראו גם:
אז כיצד ניתן לצמצם ככל הניתן את הסיכוי להיפגע מחסימת הפרופיל? ומהן האפשרויות העומדות בפנינו במקרה ונחסמנו?
מדוע בעצם פייסבוק חוסמת חשבונות של משתמשים ועסקים?
בדומה לכל פלטפורמה דיגיטלית, גם לפייסבוק ואינסטגרם יש תנאי שימוש מפורטים, כללי קהילה ומדיניות פרסום אשר מחייבים כל גולש שנרשם ומשתמש בשירותי החברה השונים.
תנאי שימוש אלה נועדו כדי להבטיח את חווית השימוש בפלטפורמה עבור כלל המשתמשים ולשמור על האינטרסים העסקיים של פייסבוק בתור חברה מסחרית שמרוויחה כסף מפרסום.
3 צפייה בגלריה
ודאו כי הפרופילים האישיים שלכם וחשבונות הפרסום שלכם מאומתים מול פייסבוק
ודאו כי הפרופילים האישיים שלכם וחשבונות הפרסום שלכם מאומתים מול פייסבוק
ודאו כי הפרופילים האישיים שלכם וחשבונות הפרסום שלכם מאומתים מול פייסבוק
(צילום: shutterstock)
איך נימנע מחסימה?
ראשית, מומלץ לכל מי שמשתמש בפייסבוק ואינסטגרם לצרכים עסקיים לקרוא בהרחבה את כללי הקהילה ומדיניות הפרסום המלאה של החברה ולפעול לפיהם.
ודאו כי הפרופילים האישיים שלכם וחשבונות הפרסום שלכם מאומתים מול פייסבוק. לאור ריבוי המקרים בעולם של פרופילים פיקטיביים (חלקם למטרות השפעה פוליטית, טרור ועוד), פייסבוק נוטה לחסום באופן מהיר יותר חשבונות שאינם מאומתים.
פרופיל וחשבון מאומת מצביעים לפייסבוק על כך שיש אדם ו/או ארגון אמיתי מאחורי הפעילות, דבר אשר יאפשר לכם גם להגיש ערעור במידה ונחסמתם ואתם מאמינים שהדבר בוצע בשוגג.
אימות הפרופיל יכלול בין היתר קישור של הפרופיל האישי שלכם למספר טלפון ולעתים העלאה של מסמך מזהה (תעודת זהות או דרכון).
אימות של החשבון העסקי יבוצע בעזרת אימות של אתר האינטרנט של העסק והעלאה של מסמך רשמי כלשהו של העסק (מרשויות המס, רשם החברות וכו').
הפעילו בפרופילים ובחשבונות העסקיים אמצעי אבטחה כגון אימות דו-שלבי - אמצעי זה מבטיח שבמקרה של ניסיון חיבור מדפדפן ומכשיר חדש לחשבון שלכם יש להזין קוד נוסף, חד-פעמי, שיתקבל באחת הדרכים שתבחרו.
הקפידו לבצע פעילות עסקית אך ורק מכלים ייעודיים לעסקים, לרבות דפים עסקיים, חשבון ביזנס מנג'ר, חשבונות פרסום וכו'.
הימנעו מלבצע מניפולציה על הפלטפורמה - באינטרנט מסתובבות לא מעט תוכנות המבטיחות צמיחה מהירה בכמות העוקבים, אוטומציה של תהליכים שונים ומעקפים לדברים שהפלטפורמה עצמה לא מאפשרת.
כל הכלים הללו (המכונים לרוב "בוטים") אסורים בתכלית האיסור ולא משנה כמה יבטיח לכם מפתח של כלי כזה או אחר שהוא לא יחסם, זאת רק שאלה של זמן עד שפייסבוק ואינסטגרם עולות על הכלים השונים וחוסמות גם את מי שהשתמש בהם.
3 צפייה בגלריה
מיכאל פינגרוט
מיכאל פינגרוט
מיכאל פינגרוט
(צילום: יח"צ)
מה עושים אם בכל זאת נחסמתם (ומה לא לעשות)?
חשוב להבין תחילה מה אופי החסימה: האם מדובר בחסימה זמנית או קבועה והאם מדובר בחסימה כוללת או רק של כלי ספציפי בפלטפורמה (לדוגמה, רק חשבון הפרסום).
חשוב להבין מה הסיבה לחסימה: קחו בחשבון שפייסבוק ואינסטגרם לא תמיד מפרטות את הסיבות לחסימה ולכן יהיה עליכם לעבור במסודר על הפעולות שלכם ולהעריך איזו מהן אינה עומדת במדיניות והביאה לחסימה.
במידה ואתם מאמינים בכנות שהחסימה בוצעה בטעות, הגישו ערעור דרך הלינק שפייסבוק מצרפת בהודעת החסימה - במצבים כאלה, לרוב פייסבוק אכן משחררת את החסימה לאחר.
במידה ואתם מבינים שהחסימה אינה בטעות אלא אכן בעקבות הפרה של המדיניות, אל תכתבו בערעור שאינכם מבינים מדוע נחסמתם או שלא הפרתם שום כלל.
שימו לב שלרוב ניתן לערער רק עד 30 ימים מרגע החסימה, ולכן חשוב להגיש את הערעור מוקדם ככל הניתן.
בנוסף, למרות האינסטינקט הבסיסי לנסות ליצור פרופיל ו/או חשבון פרסום חדש, מומלץ בחום לא לבצע פעולה פזיזה כזאת מכיוון שפעמים רבות פייסבוק מזהה ניסיונות אלה וחוסמת גם אותם, דבר שיפגע גם בסיכוי הערעור שלכם.
מיכאל פינגרוט, מרצה במסלול שיווק באינטרנט בהאקריו ויועץ לאסטרטגיה דיגיטלית