תביעה ייצוגית בסך 10 מיליון שקל הוגשה לבית הדין לעבודה בסוף שבוע שעבר, נגד רשת 'ויקטורי' וחברת ההשמה. בתביעה נטען כי הנתבעות אינן משלמות לקופאיות את מלוא החזרי הנסיעה, ומחייבות אותן לרכוש מדי עבודה על חשבונן.
2 צפייה בגלריה
רשת ויקטורי
רשת ויקטורי
מעסיקה כ-3,000 עובדים. רשת ויקטורי
(צילום: נחום סגל)
התביעה הוגשה על ידי שתי קופאיות העובדות ברשת ויקטורי באזור חיפה. בא כוחן, עו"ד איתן פלג: "הקופאיות הן העובדות מהחלשות במשק, לא מאוגדות ואינן מקבלות זכויות בסיסיות המגיעות להן על פי החוק. מדובר במאבק משפטי על מנת לעשות צדק עם עובדות מוחלשות, שנאלצות לעבוד בתנאים אלה".
עוד בחדשות:
לטענת הקופאיות, הן לא קיבלו את מלוא החזרי הנסיעות שלהן. שכרן מגיע לכ-2,500 שקל בחודש, וההחזר עבור נסיעות שלא קיבלו הגיע לכ-75 שקל מדי חודש, המהווה עבורן סכום משמעותי ביותר, בשל שכרן הנמוך. חלק מהעובדות מועסקות באמצעות חברת כוח האדם, שגם היא נתבעת.
2 צפייה בגלריה
עו"ד איתן פלג
עו"ד איתן פלג
עו"ד איתן פלג
(צילום: פרטי)
בנוסף, הצהירו העובדות כי בעת קבלתן לעבודה, נאלצו לחתום על חוזה העסקה שבו הן הסכימו לרכוש ביגוד שהיה למעשה חלוק עם לוגו של הרשת, כך שאין לבגדים הללו כל שימוש מחוץ לעבודה. עבור הביגוד נוכה משכרן סך של 27 שקל.
לטענת עו"ד פלג, על פי חוק אין למעביד המשלם שכר מינימום כל זכות לנכות תשלום מסוג זה מהעובדים. בנוסף, נטען כי המעסיקים סירבו לתת לעובדות העתק מחוזה העבודה עליהן חתמו. בתביעה הייצוגית נטען כי רשת ויקטורי מעסיקה כ-3,000 עובדים, והדרישה היא להחזר כספי בשל אי תשלום הוצאות נסיעה מלאות והורדת דמי ביגוד לתקופה של 7 שנים אחרונות, ולכן התביעה מוערכת בסך של כ-10 מיליון שקל.
"לא מתקבל על הדעת שמעסיקות כל כך חזקות יפגעו כך בעובדיהן החלשים, הלא מאוגדים והזמניים, ואף יתעשרו על חשבונם בסכומים נאים", אומר עו"ד פלג.
נשיא בית הדין לעבודה בחיפה, השופט אלכס קוגן, קבע מועד לדיון בתביעה הייצוגית, וקבע שעל הנתבעות להשיב בתוך 90 יום על התביעה.