גלעד (שם בדוי) הוא בדיוק הבחור שנהוג לכנות "מלח הארץ": טוב בכל התחומים, מצליח בכל מה שהוא נוגע. עטוף בהמון חברים שהולכים איתו כמעט מהגן לאורך שנים, כיאה לילדי מושב.
2 צפייה בגלריה
התמודדות עם כישלון
התמודדות עם כישלון
התמודדות עם כישלון
(צילום: shutterstock)
פעיל בקהילה ומתנדב, מדריך ורכז בשכבת הבוגרים בתנועת הנוער, תלמיד טוב, מתקשר עם הוריו באופן מנומס ומעריך, אינטליגנט, בעל ידע עשיר וגם נראה מצוין.
אלא שכל אלו, בתוספת מנת מוטיבציה ענקית, רעל בעיניים וסכין בין השיניים, לא הספיקו לגלעד כדי לעבור ראיון מרכזי ביחידה מובחרת שבה שאף לשרת.
הדבר, מתברר, פגע בו עד עמקי נשמתו.
קראו גם:
גלעד המקסים האמין בלב שלם שיש לו את כל מה שנדרש כדי לשרת ביחידה, האפופה הילה וזוהר של ירח בהיר בלילות אפלים.
התשובה השלילית ממש פגעה בו. הוא מעולם לא חווה כישלון - והתחושה הייתה צורבת במיוחד.
בימים שאחרי הוא הסתגר בחדר וניסה לעכל את הסירוב. הוא לא היה מסוגל לספר על כך לאף אחד מחבריו. רק הוריו היו שותפי סוד למה שהוא כינה "הכישלון הגדול".
יום ועוד יום של הסתגרות בחדר חלפו. הדלת הייתה נעולה ואיש לא הורשה להיכנס.
הוריו של גלעד החלו להיות מודאגים.
בפעמים שבהן הסכים לצאת מן החדר ולפגוש חברים, התסכול גבר. הוא הרגיש שהוא שם מסכה על פניו. כשכולם דיברו, אכלו ונשמו את תוכניות הצבא ויחידות העילית, הוא ניסה איכשהו להעביר נושא ושיקר כשטען שטרם התקבלה תשובה.
2 צפייה בגלריה
האמין בלב שלם שיש לו את כל מה שנדרש כדי לשרת ביחידה המורכבת
האמין בלב שלם שיש לו את כל מה שנדרש כדי לשרת ביחידה המורכבת
האמין בלב שלם שיש לו את כל מה שנדרש כדי לשרת ביחידה המובחרת
(צילום: shutterstock)
בליבו של גלעד נפער חור של כאב, שהתבטא בתגובה דיכאונית.
כשהגיע אליי, גלעד דיבר על האכזבה הקשה מעצמו ועל מושגי ההצלחה והכישלון שהם, כך מתברר, מרכזיים בחייו.
המטרה הייתה לעבד את הנושא ולעזור לו לחשוב אחרת - לא במושגים קיצוניים של 'הצלחתי' או 'נכשלתי', אלא בהגדרות שאפשר לחיות איתן מבלי לחשוב על פסגת ההר או על המקום הכי נמוך בעולם.
בתהליך טיפולי קצר וממוקד בגישת ה-C.B.T ניתן לעשות סדר חדש במקרים כמו של גלעד.
גישת ה-ACT (המתמקדת בקבלת מצבים רגשיים והתמודדות איתם) הובילה את גלעד להבנה חדשה: הוא בהחלט יכול להרגיש את כל קשת הרגשות - כולם טבעיים, וזה בסדר להיות בכאב ולנשום אותו.
האכזבה וכאב התסכול יוצרים תנועה של גדילה בתוכנו, ואסור לנו לברוח מהם אלא לחוות אותם - ולצאת מהם לתהליך של התמודדות וצמיחה.
דווקא האכזבה הראשונה של גלעד, שאותה קיבל מהצבא, השפיעה עליו לטובה: היא עזרה לו להתפתח וללמוד איך חווים תסכול באופן מלא, איך מונעים משבר ואיך מתמודדים עם מציאות לא רצויה.
החיוך האמיתי שעלה על פניו בשיחתנו האחרונה, שבה סיכמנו את התהליך הקצר אך המשמעותי שעבר, הוכיח שהוא באמת "מלח הארץ" – רק בעל חוסן נפשי רחב יותר מכפי שהיה בעבר.
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית, עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957