כולנו יודעים שאין רע בלי טוב ואין טוב בלי רע. כעת, כשהמשבר הבריאותי עדיין מרחף מעל ראשינו ונזקי המגיפה מורגשים היטב, כדאי שנחשוב גם על הדברים הטובים שנובעים מן המצב: כן, בהחלט. יש דברים שהשתנו לטובה, וכדאי שנשמר אותם לעתיד.
2 צפייה בגלריה
הווירוס והאופטימיות
הווירוס והאופטימיות
הווירוס והאופטימיות
(צילום: shutterstock)
אז הנה מספר שינויים שחוללה הקורונה בחיינו, ופשוט אסור לנו לוותר עליהם כשהיא תחלוף:
איכות האוויר השתפרה, יש פחות זיהום והשמים נקיים יותר. תחשבו עד כמה התחלואה מזיהום אוויר מושפעת מכך לטובה.
השקט חזר לרחובות. פתאום ניתן לשמוע את שירת הציפורים וכמה שהיא יפה ומלבבת. חיות הבר מתקרבות לבתים שוב והטבע שאותו דרסנו בחוסר התחשבות, לעיתים ממש באופן פיזי, מקבל את הזמן שהיה נחוץ לו למנוחה ולהתאוששות.
התחלנו לעבוד מהבית וזה הרבה יותר נוח. קיבלנו במתנה שעות חיים שאותן בזבזנו במשך שנים בפקקים, במריבות עם נהגים אחרים ובסטרס יום יומי. מי שיודע לנצל את הזמן הנוסף הפנוי הזה לספורט, קריאה, האזנה למוסיקה או לחשיבה מרוויח בגדול.
גילינו שאפשר ללמוד מרחוק באוניברסיטאות ובמכללות, לערוך פגישות הנהלה וצוות בעבודה וגם לשמוע הרצאות ולהשתתף בכנסים מרובי משתתפים מהארץ והעולם, והכל מתוך הכורסה הנוחה בבית, עם כוס תה. גילינו שכל זה כלל לא פוגם באיכות העבודה, להיפך, רק משפר אותה ומנעים לנו את העבודה. ואם זה אפשרי, אז למה לבזבז הון עתק על קומות משרדים שעולות מיליונים ולשלם ארנונה, דמי ניהול ואחזקה וחשבונות מנופחים, כשאפשר לחסוך את כל זה?
2 צפייה בגלריה
כדור הארץ מקבל את הזמן שהיה נחוץ לו למנוחה ולהתאוששות
כדור הארץ מקבל את הזמן שהיה נחוץ לו למנוחה ולהתאוששות
כדור הארץ מקבל את הזמן שהיה נחוץ לו למנוחה ולהתאוששות
(צילום: shutterstock)
התפכחנו מאשליית הצרכנות הבזבזנית וגילינו שחלק משמעותי ממה שרדפנו אחריו בחיים שלפני הקורונה, בעידן של תרבות החומרנות, לא היה באמת חשוב ולא הסב לנו אושר אמיתי.
הסתבר לנו שדווקא יש דרך לראות את הילדים שלנו ולבלות יותר עם המשפחה הגרעינית, עם כל היתרונות הטמונים בהימצאות פיזית עם הקרובים לנו.
שיפרנו פלאים את כישורי הבישול והאפייה. גילינו את ההנאה שבהכנת מזון בריא וטעים במו ידינו. היצירתיות הקולינרית שלנו קפצה פלאים בכמה רמות.
הבנו שניתן ליהנות גם במרחק מאה מטר מהבית ושאנחנו לא מוכרחים לחזור מחופשה בפריז ומיד להתחיל לתכנן את הנסיעה לרומא, רק בשביל למצוא מרגוע ומנוחה.
פליטת גזי החממה שגורמים למשבר האקלים פחתה. כך קיבלנו הזדמנות נוספת, רגע לפני אסון גדול עוד יותר ממגפת הקורונה, לתקן את המעשים שלנו ולהגן על כדור הארץ.
לאט לאט חלחל בנו המובן מאליו: ההשתעבדות לצרכנות חסרת גבולות ורסן לא הייתה יותר מאשר התמכרות, שנכפתה עלינו מתוך רצון חופשי באלפי דרכי שיווק מתוחכמות, כדי שנקנה יותר ונהיה "צרכנים נבונים".
הבנו שכולנו חיים בסירה אחת, יהודים וערבים, חרדים וחילונים, ימנים ושמאלנים. המגיפה, שלא הבחינה בינינו, פתחה כמו תמיד את הלבבות. שוב גילינו עד כמה "כל ישראל ערבים זה לזה", כפי שמוכיחים מעשיהם הטובים של עשרות אלפי מתנדבים ועמותות שנרתמו לעזרה לנזקקים ולסולידריות חברתית מעוררת הערצה.
וביום שמשבר הקורונה יחלוף מן העולם – וזה יקרה - ראוי שנזכור גם את הדברים הטובים שהביאה איתה המגיפה. זאת תהיה החמצה גדולה מאין כמוה אם רק נחווה את הקשיים והנזקים, ולא נדע לשמר את הפן החיובי שנכנס לחיינו. ועל כך אמר אלכסנדר גרהאם בל: "כשנסגרת דלת אחת - נפתחת אחרת, אבל לעיתים קרובות אנו ממשיכים להביט בצער רב כל כך בדלת הסגורה, עד שאיננו רואים את זו שנפתחה בפנינו".
בריאות טובה לכולנו!
גדעון בכר, פעיל איכות סביבה, מרצה לנושא שינויי אקלים ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה. שליח מיוחד לשינויי אקלים במשרד החוץ